Partierna har börjat lansera sina kampanjer inför EU-valet 26 maj. I VÀnsterpartiets kampanjmaterial förekommer, förutom partiledare Jonas Sjöstedt och valkandidaten Malin Björk, en grupp mÀnniskor dÀr en man bÀr en tröja med texten Antifascistisk aktion. Det handlar dÄ inte om oskyldiga ord, utan Àr namnet pÄ en vÄldsbejakande vÀnsterextrem organisation, vanligen förkortad Afa.
Problemen med att Afa-tröjan förekommer i kampanjmaterialet Àr mÄnga. Att ett riksdagsparti som pÄstÄr sig vara emot politiskt vÄld över huvud taget visar upp en vÄldsbejakande organisation i sin kampanj Àr bara ett av dem. Ett Ànnu större bekymmer Àr VÀnsterpartiets reaktion pÄ kritiken.
Partiets kommunikationschef Marie Antman sĂ€ger till Aftonbladet (25/4) att ingen visste, sĂ„g eller tĂ€nkte pĂ„ att mannen bar Afa-tröjan under fotograferingen. DĂ€refter pĂ„talar Antman att problemet inte Ă€r att Afas antifascism torgförs genom V-kampanjen. Bekymret handlar i stĂ€llet om att partiet skulle göra reklam för en annan organisation â vĂ„ldsbejakande sĂ„dan eller ej. Trots kritiken och det mindre problem som V sjĂ€lvt identifierar Ă€r bilden, med tröjan, i skrivande stund kvar som kampanjmaterial pĂ„ partiets hemsida.
Oavsett om allt det Antman sÀger Àr sant eller inte har V gjort ett grovt fel. Det kan ha varit sÄ att man vid bÄde fotografering och redigering noterade texten pÄ tröjan, men inte sÄg det som ett problematiskt inslag. Om sÄ Àr fallet innebÀr det att V ser vÄldsbejakande och extremistiska Afa som ett naturligt inslag i partiets omgivning. Det kan naturligtvis ha varit sÄ att ingen vid nÄgot tillfÀlle ens kastade ett öga pÄ vad personerna pÄ bilden bar för texter och symboler. Men den som har minsta inblick i partiernas professionella liv kan avfÀrda det. KlÀdsel, smycken och omgivningar vÀljs med stor omsorg.
BildsprÄket och miljön pÄ Centralstationen i Stockholm, med mannen som sittande medan övriga stÄr upp, drar dessutom uppmÀrksamheten mot honom och den delvis skymda Afa-tröjan. Arrangemanget ser onekligen ut som en blinkning till vÀnsterextrema.
Det Ă€r uppenbart att V vill förmedla att olika typer av mĂ€nniskor stödjer partiet. Ett sĂ„dant budskap Ă€r fullt rimligt nĂ€r det gĂ€ller att locka vĂ€ljare â vilket parti tar inte emot alla röster de kan fĂ„? Men i det hĂ€r fallet handlar det om personer som genom bilden blir företrĂ€dare för V. DĂ„ blir frĂ„gan av en helt annan karaktĂ€r.
En delvis skymd text pÄ en bild i ett kampanjmaterial kan verka som ett trivialt problem, men Àven smÄ signaler spelar roll. SÀrskilt nÀr signalerna stÀndigt följer pÄ varandra. Det kan handla om lokala V-politiker som sprider Afa-inlÀgg pÄ sociala medier, Afa-flaggor i VÀnsterpartiets första maj-tÄg eller andra lösa kopplingar mellan organisationerna. Problemet Àr att de Àr Äterkommande, och i det hÀr fallet har passerat genom partiets centrala organisation.
Att Afa-tröjan Àr med i kampanjmaterialet Àr illa. Att V uppenbarligen inte hÄller med om det, och fortfarande anvÀnder bilden, Àr Ànnu vÀrre.