Det blev maktskifte i Stockholm. Alliansen har, tillsammans med Miljöpartiet, kommit överens om att bilda ett nytt majoritetsstyre. Trevligt för stockholmarna, men faktum Àr att besluten som fattas i Stockholms fullmÀktige ibland pÄverkar resten av landet. Exempelvis hur lÀtt det Àr att ta sig till, och frÄn, staden.
I förhandlingarna inför det nya styret har Miljöpartiet fÄtt igenom kravet pÄ att inte förlÀnga markavtalet med Bromma flygplats. Det nuvarande gÄr ut 2038. Det innebÀr alltsÄ att flygplatsen mÄste lÀgga ner dÄ. I stÀllet vill politikerna bygga bostÀder pÄ marken.
Bostadsbyggande Àr bra och flyg Àr dÄligt för miljön. SÄ lÄngt hÄller miljöpartisternas resonemang. Men Bromma flygplats Àr inte enbart till för att stockholmare ska kunna resa frÄn huvudstaden. Precis som ledarskribenten Emma Jaenson konstaterar i BLT (20/10) skulle nedlÀggningen av Bromma pÄverka blekingeborna som behöver kunna ta sig till Stockholm. Samma resonemang gÀller givetvis för andra delar av landet. Gotland, Halmstad, Sundsvall, Mora och TrollhÀttan Àr bara nÄgra av de mÄnga platser som skulle drabbas.
Bromma flygplats Ă€r viktig för nĂ€ringslivet i hela Sverige. Av alla resor till och frĂ„n Bromma Ă€r 90 procent arbetsrelaterade, enligt Stockholms handelskammare. 24â000 jobb hotas vid en nedlĂ€ggning. Det handlar om mĂ€nniskor som veckopendlar eller ofta behöver vara i huvudstaden för arbetsmöten.
Men Arlanda, dÄ? För mÄnga resenÀrer Àr Bromma överlÀgset Arlanda. Det gÄr snabbt att ta sig till och frÄn Stockholm city med den vanliga kollektivtrafiken och man slipper böket pÄ en stor flygplats som Arlanda. Dessutom skulle det inte gÄ att leda om all trafik frÄn Bromma, eftersom Arlanda Àr nÀra maxkapacitet. Det gÄr helt enkelt inte att lÄta fler flyg lyfta och landa utan att bygga ut flygplatsen.
Visst vore det bÀttre om folk satte sig pÄ tÄget i stÀllet. Inte minst ur klimatsynpunkt. Innan Bromma flygplats lÀggs ner behöver dock Sverige ge jÀrnvÀgsnÀtet en rejÀl uppryckning. Exempelvis genom att bygga nya banor för höghastighetstÄg.
Ăkat tĂ„gresande Ă€r önskvĂ€rt, men Sverige Ă€r ett avlĂ„ngt land. I framtiden blir det förhoppningsvis smidigare och snabbare att Ă„ka tĂ„g till Stockholm frĂ„n mĂ„nga delar av landet, men höghastighetsbanor eller inte â det kommer alltid ta tid att ta sig mellan Stockholm och norra Norrland.
2038 ligger lĂ„ngt fram i tiden. Att marknaden kommer att hinna producera eldrivna plan som lĂ€mpar sig vĂ€l för inrikesflyg Ă€r inte omöjligt. Den ambitionen finns exempelvis i Norge. Stockholmspolitikerna bör tĂ€nka lĂ€ngre â bĂ„de geografiskt, och tidsmĂ€ssigt.