I en ledare från den 9 december kritiserar Eva Bofride byggnadsnämnden för dåligt ledarskap då nämnden ger förvaltningen i uppdrag att ta fram statistik.
Hon påstår att vi gör så för att bemöta den kritik nämnden får emellanåt. Hon refererar dessutom till icke-demokratier med ett helt galet högt tonläge. Arbetet i byggnadsnämnden grundar sig naturligtvis helt och hållet på nåt helt annat!
Svensk demokrati med folkvalda representanter i nämnder, har syftet att förebygga teknokrati. Det är grundläggande för allt myndighetsutövande i Sverige. Nämnden har ytterst ansvar för verksamheten och därmed ansvar för kvalitet och utfall. I byggnadsnämnden tas de flesta beslut av tjänstepersoner inom förvaltningen, och några få av politiken.
Som politiskt ansvariga har vi ansvar för helheten, alltså både för de beslut vi direkt är med och fattar och för dem som fattas på delegation. För att ta det ansvaret arbetar vi systematiskt med kvalitetsuppföljning och utifrån analys med ständiga förbättringar. Det är ett ansvar och ett ständigt arbete för alla politiker och tjänstepersoner, i hela Region Gotland, att säkerställa våra processer. Detta ska leda till högre kvalitet för våra kunder, ett rimligt systematiskt kvalitetsarbete.
Byggnadsnämnden tar regelbundet fram analys och statistik över samtliga beslut tagna av förvaltningen, bland annat överklaganden. Statistiken visar att nämnden i de allra flesta fall fattar rätt beslut, något som är en viktig grund för våra medborgares trygghet. Det ligger i nämndens ansvar som myndighet att fatta rättssäkert hållbara beslut enligt svenska lagar, regler och lokala riktlinjer.
Byggnadsnämnden och förvaltning har en utmaning i att leva upp till de krav som ställs, både utifrån lagkrav och förväntningar från medborgare och kunder, vad gäller bygglov. Här arbetar vi hårt med rekrytering för att få det antal handläggare vår verksamhet kräver.
Det är tufft att hitta rätt kompetens, inte bara här utan i hela landet. Utöver det ser vi över vad vi gör och hur vi gör för att effektivisera våra arbetssätt. Vi minskar köerna och vi går åt rätt håll, men det tar tid. Vårt fokus på bygglovsprocessen är mycket stort och nämnden följer utvecklingen kontinuerligt. Att följa upp hur korrekta våra beslut är, är givetvis också ett viktigt kvalitetsmått. Att vi, utifrån statistik kring överklaganden, oftast gör rätt borde kännas tryggt och bra för våra medborgare och med den vetskapen kan vi fortsätta ha störst fokus där vi har störst utmaning! Det är bra!