Aldrig läge att tappa greppet

Dubbfri omkulldrattning.

Dubbfri omkulldrattning.

Foto: Tomas Oneborg/TT

Infrastruktur2019-09-20 05:37
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.

Det första jag skrev för GA som orsakade påtagligt negativa reaktioner från läsarna handlade om salt. Som nykomling hade jag inte riktigt förstått hur hal och tunn isen var som jag gav mig ut på, så jag gled ut i ullstrumporna och ifrågasatte om det verkligen var så klokt att vara så fundamentalistisk att man aldrig någonsin kan tänka sig att salta vägarna. Vore det inte rätt praktiskt att ha detta verktyg att ta till när väglaget blir brutalt trafikfarligt glashalt? Skulle man inte kunna vara väldigt restriktiv med salt i väghållningen istället för att vara helt avvisande mot sådant av-isande?

Jag ska inte påstå att ledaren orsakade en folkstorm men det är nog fortfarande den text jag skrivit för GA som föranlett flest att göra sig omaket att höra av sig för att berätta att jag har en skruv lös. Men i vintras saltades delar av färjeleden för att den tunga trafiken skulle klara av att ta sig uppför motluten från färjan och ut på de gotländska vägarna.

Nu är jag nyfiken på reaktionerna på GT:s nyhetsartikel igår, där det framgick att Regionen funderar över hur man ska kunna minska förekomsten av skadliga partiklar i luften i Visby. Bland de åtgärder som anses kunna bli nödvändiga är halkbekämpning med salt och dubbdäcksförbud. Miljö- och byggnadsnämndens ordförande Eva Ahlin kommenterade:

– Jag tycker inte att vi ska använda vägsalt, men handlar det om människors hälsa så måste man vara beredd att ompröva det.

De dubbfria vinterdäcken har väl sina förtjänster, men om dubbdäck ska förbjudas i vår vintriga del av världen så måste en armada av saltbilar stå beredda att köra i skytteltrafik över hela ön när halkan står till. I verkligt vinterväglag är dubbdäcken helt överlägsna de dubbfria. Eller tänker man sig dubbdäcksförbud och saltning endast i Visby där luftproblemen konstaterats? Så att alla de som pendlar till Visby från landsbygden på osaltade vägar får ställa ifrån sig sina dubbade bilar utanför den dubbfria zonen och fortsätta till arbetet med eller utan något annat fortskaffningsmedel?

Jag tycker att de är läge att pröva typ ALLA andra möjliga åtgärder för att förbättra luftkvaliteten i Visby innan man ens överväger ett dubbdäcksförbud. Annars riskerar det att få konsekvenser för medborgarna och för trafiksäkerheten som vi väl verkligen inte vill ha. Och vi vill väl också i görligaste mån slippa saltet?