Gardell rycker in när Centern lämnar walkover

När den styrande borgerliga minoriteten i tekniska nämnden lämnade wo fick Tommy Gardell rycka in och företräda både nämnden och regionen.

När den styrande borgerliga minoriteten i tekniska nämnden lämnade wo fick Tommy Gardell rycka in och företräda både nämnden och regionen.

Foto: Malin Stenström/arkiv

Infrastrukturfrågor2019-10-18 05:00
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.

Enskilda vägar och då främst underhållet av dessa har nog alltid varit en fråga som engagerat gotlänningar. I onsdagskväll hölls ett möte angående enskilda vägar, arrangerat av Hela Sverige ska leva på Gotland. Det stora intresset för frågan visade sig inte minst av den överfyllda lokalen, men trots det stora antalet intresserade var det några som saknades. Representanter från den styrande minoriteten. Nu blev det istället Tommy Gardell (S) som fick föra tekniska nämndens och regionens talan i en av Centerpartiets profilfrågor. Varför Centern lämnade walkover och gav Gardell fritt fram kan man bara spekulera i, men ointresse för möten med allmänheten eller rädsla för att förknippas med något negativt är två kvalificerade gissningar. Det är ju inte första gången som de styrande borgerliga politikerna inte dyker upp på möten där det kan finnas risk för kritik eller besvärliga frågor.

Mötet då, jo det var riktigt bra. Den information som bland annat Tommy Gardell framförde gav en bra bild av frågans komplexitet. De enskilda vägarna är som namnet ger en vink om inte ägda av det offentliga utan av privata fastighetsägare. Staten har sen lång tid tillbaka förstått vikten av de enskilda vägarna och ger därför bidrag till skötseln. Men bidraget ges bara till vägar som är längre än en kilometer och det har dessutom inte följt med i kostnadsutvecklingen. Från att ha täckt cirka 70 procent av underhållskostnaden täcker bidraget i dag bara 40 procent.

Gotland är också unikt då kommunen vid bildandet av storkommun 1971 valde att ta ett stort ansvar för underhållet av enskilda vägar. I stora delar av landet är det samfälligheter och vägföreningar som tagit ansvar för vägarna vilket funkar riktigt bra och det skulle nog fungera utmärkt även här på Gotland. Rent juridiskt är säkrast att bilda en samfällighet för att undvika framtida problem, men det är både dyrt och komplicerat.

Dessutom behöver lantmäteriet utreda vilka fastigheter som på ett eller annat sätt har del i de enskilda vägarna, innan det kan bildas en vägsamfällighet utifrån regelverken, något lantmäteriet i dag inte har tillräckliga resurser till vilket leder till långa handläggningstider.

Här finns det frågor som måste lösas, då de enskilda vägarna inte bara är vägen till jobbet för de boende utan även viktiga vägar för besöksnäringen. Jag tror att riksdagsledamoten Hanna Westerén (S) har en viktig poäng när hon vill se ett samlat förslag från Gotland. Mötet i onsdags var en bra start där de första idéerna till det gemensamma förslaget lyftes. Hur det till slut kommer att se ut och om man ens kommer fram till ett gemensamt förslag det, får framtiden utvisa.