Tesla prövas av svenska modellen

Sveriges modell på arbetsmarknaden ger facken en stark position vid konflikter om avtal.

Sveriges modell på arbetsmarknaden ger facken en stark position vid konflikter om avtal.

Foto: Jessica Gow/TT

Kollektivavtal2023-11-03 18:05
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.

LIBERAL ASPEKT

Det innovativa amerikanska elbilsföretaget Tesla prövar den svenska modellen. Eller är det den svenska modellen som blir en prövning för Tesla?

Sedan fredagen förra veckan pågår en strejk på ett 20-tal verkstäder i Sverige som antingen drivs av elbilsföretaget Tesla eller som har avtal att serva bilmärket. Det är fackföreningen IF Metall som tagit till stridsåtgärder för att få till kollektivavtal för de medlemmar som är anställda av Tesla.

I dagsläget verkar parterna stå långt från varandra. IF Metall är glasklart med att saken gäller teckning av kollektivavtal utan några undantag. Teslas ledning i USA säger å sin sida klart nej och motsätter sig att avtala med en fackförening av princip.

Så länge förhandlingar pågår under ledning av Medlingsinstitutet är det dock för tidigt att förutspå en upptrappning. Givetvis visar båda parterna upp en fast position för att skaffa sig ett så gynnat utgångsläge i förhandlingen som möjligt.

Gissningsvis blir det dock till slut det amerikanska företaget som får stryka på foten. 

Den svenska modellen på arbetsmarknaden överlåter åt parterna att själva komma överens och sluta avtal. Vid avtalslöst tillstånd, som råder mellan Tesla och IF Metall, är stridsåtgärder lika lagliga som troliga. 

Och de slår hårt. Om och när IF Metall försätter företaget i en utvidgad blockad där till exempel fackföreningen Transport vägrar att leverera reservdelar och andra fackanslutna tas ut i åtgärder mot Tesla. 

Det skedde till exempel mot den amerikanska leksaksjätten Toys R’ Us på 1990-talet. Även den gången vägrade man sluta avtal, hamnade i blockad och gav till slut upp så fullständigt att företaget lämnade landet.

Med över 41 000 bilar sålda i landet och en ständigt stigande marknadsandel är det osannolikt att Tesla skulle lämna Sverige.

Den svenska modellen bygger på att staten håller sig borta från lönebildning och anställningsvillkor. Det är ovanligt i övriga världen, men fungerar bra på den svenska arbetsmarknaden.

Det avtalslösa tillståndet ger facket en stark ställning gentemot ägaren, den egensinnige och inte alltid helt smidige multimiljardären Elon Musk.

Det är sannolikt en ovanlig situation för en person som är van vid att få sin vilja igenom.
Men sådan är den svenska modellen på gott och ont. Den här gången kanske mest ont för Elon Musk.

GOTLÄNNINGEN

Texten kommer från Gotlänningens ledarsida, åsikterna är skribentens.