En skadlig symbolskatt

Visby flygplats. Flygskatten är inte bara skadlig för flygplatsen utan även för öns entreprenörer.

Visby flygplats. Flygskatten är inte bara skadlig för flygplatsen utan även för öns entreprenörer.

Foto: Henrik Radhe

Ledare Gotlands Allehanda2017-08-30 06:40
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.

Det är en skadeskjuten regering som går in i budgetperioden. Finansminister Magdalena Andersson (S) anser att det finns ett budgetutrymme på hela 40 miljarder kronor inför valåret 2018, medan Konjunkturinstitutet menar att det rör sig om 14 miljarder kronor. De närmaste veckorna vill regeringen få så mycket medieutrymme som möjligt till att presentera hur de tänker spendera dessa pengar.

Två av tre skattehöjningar har dock redan strukits från listan efter alliansens hot om misstroendeförklaringar mot den minister som ansvarar för höjningen. En sänkning av brytpunkten för statlig inkomstskatt försvann liksom en höjning av skatten för småföretagare genom en förändring av 3:12-reglerna. Kvar blir flygskatten, fast i modifierad form. Påslaget på en enkel inrikes resa blir 60 istället för 80 kronor. Flygplatser på Gotland och Norrland kompenserar dessutom för det intäktsbortfall som kan bli en konsekvens av skatten.

Men det är ju inte bara dessa geografiska områden som drabbas. Skatten kommer att bli kännbar på flera håll i landsortssverige där snabbtåg inte är ett alternativ. Som flygplatschefen Gunnar Jonasson förklarade i gårdagens GA (29/8) är det heller inte bara flygplatsen utan hela samhället som drabbas av den skadliga flygskatten. Det säger sig självt att Gotland inte kan kompenseras med snabbare tågförbindelser eller motorvägsbyggen.

Flygskatten är en miljöpartistisk hjärtefråga. Den svagare regeringsparten måste få något genomslag för sin politik, även om skatten drabbar vanliga resenärer och är direkt skadlig för näringslivet. Pengarna den drar in till staten, där det alltså enligt finansdepartementets beräkningar finns ett utrymme på 40 miljarder kronor, är dock försumbara.

Återstår så klimatnyttan. Enligt beräkningar från Stockholms Handelskammare minskas de totala svenska koldioxidutsläppen med 0,08-0,2 miljoner ton per år, vilket motsvaras av några dygn vägtrafik.

Flygskatten framstår som en symbolisk skatt ur miljösynpunkt. För entreprenörer på Gotland medför den dock ännu en pålaga. Visby flygplats kommer att tvingas ställa in avgångar och det blir färre turister till ön. Det är synd att inte regeringen ser hela bilden när man nu inför ännu en skadlig skatt.