Antalet resenÀrer till och frÄn Gotlands flygplats har minskat. Min första instinkt Àr att rikta anklagelser mot den felkonstruerade flygskatten och dess menliga pÄverkan. Och det Àr sÀkert en viktig bidragande förklaring till att det totala flygresandet har minskat.
Men varför minskar inrikestrafiken mer Àn utrikestrafiken pÄ Swedavias statliga flygplatser, varav Visby Àr en av tio? Flygskatten Àr högre pÄ utrikesresor men under juli sjönk antalet utrikesresenÀrer bara med 2 procent medan antalet inrikesresenÀrer minskade med 11 procent. Jag tror att det kan ha att göra med fjolÄrets rekordvarma sommar, vilket gör det till ett avvikande Är att jÀmföra med.
Men varför minskar resandet mest pĂ„ just Visby flygplats? SAS aviserade indragningar av avgĂ„ngar till och frĂ„n Arlanda har ju inte realiserats Ă€nnu. ĂndĂ„ blev det minus 16 procent i juli jĂ€mfört med förra Ă„ret. Inte kan vĂ€l flygskatten förklara det, för den borde ju slĂ„ lika hĂ„rt mot andra flygplatser.
Flygplatschefen Gunnar Jonasson hade nÄgra teorier som han luftade i en intervju pÄ Helagotland:
ââPĂ„ samtliga flygplatser i landet har antalet resenĂ€rer minskat under det hĂ€r Ă„ret. Juli brukar vara en stark mĂ„nad i och med Almedalsveckan, men i Ă„r var minskningen 16 procent. Vi tror att det beror pĂ„ att det var valĂ„r förra Ă„ret och att vi inte haft nĂ„gon Oslolinje i sommar. Det kan förklara en del av tappet, men vi har ocksĂ„ den allmĂ€nna samhĂ€llsdebatten och en flygskam som sĂ€kert pĂ„verkar.
Kan dessa faktorer pÄverka Gotland mer Àn andra destinationer? Ja, det tror jag faktiskt. Almedalsbesökarna Àr i hög grad trendkÀnsliga och involverade och pÄverkade av samhÀllsdebatten och det samtida politiska klimatet. DÀrför kan, speciellt i juli, en allmÀn nedgÄng för flygresor slÄ extra hÄrt mot flygplatsen pÄ Gotland.
Det Àr inte alls nÄgon god utveckling för Gotland. En av sex flygresenÀrer försvinner inte spÄrlöst utan konsekvenser.
Om detta Ă€r ett tecken i tiden som Ă€r prĂ€ntat med permanent blĂ€ck sĂ„ Ă€r Gotland svĂ„rt beroende av att det utvecklas flyg med nya brĂ€nslen â eller kanske eldrivna flygplan â som tillĂ„ter Gotland att i framtiden ha tĂ€ta och goda flygförbindelser med fastlandet och â i förlĂ€ngningen â vĂ€rlden. Det Ă€r en nödvĂ€ndig förutsĂ€ttning för ett framgĂ„ngsrikt nĂ€ringsliv, nĂ€stan oavsett vilken typ av företagande vi talar om.