De har radat upp sig för att skjuta ner flygskatten. Remissinstans efter remissinstans konstaterar att den skulle skada Sverige utan att göra någon verklig skillnad för miljön. I går sällade sig länsstyrelsen på Gotland till kritikerna, i ett remissvar som är mycket tydligare än det Region Gotland tidigare har lyckats få ur sig.
Regionstyrelsens rödgröna majoritet lät sig styras av Miljöpartiet. Därför avgav Regionen ett remissvar som visserligen tog ställning mot flygskatten – i inrikestrafiken – men man bejakade samtidigt flygskatt på utrikestrafik.
För det första skadar skatt på utrikestrafik också Gotland. Det var ju en riktigt dålig nyhet när flygbolaget Norwegian i går tillkännagav att man lägger direktlinjen mellan Gotland och Oslo på is.
För det andra är ju en flygskatt på utrikestrafik dåligt för Sverige av ungefär samma skäl som flygskatt på inrikestrafik är dåligt för Gotland. Gotland är svensk region i utkanten med vanskliga kommunikationer med övriga Sverige. Sverige ligger i en perifer del av Europa med vanskliga kommunikationer med kontinenten och övriga världen. I båda fallen finns det sällan goda alternativ till att flyga. Att i det läget, utan internationella överenskommelser, införa en ensidig flygskatt som fördyrar resande och riskerar att försämra kommunikationerna – utan miljövinster – är ju helt vettlöst.
I förhållande till klimatpåverkan så är flygtrafiken underbeskattad och biltrafiken överbeskattad. Men det krävs internationella överenskommelser för att verkligen göra någonting åt detta.
En uteslutande svensk flygskatt fungerar bara som en tagelskjorta. Ett självpåtaget lidande som inte gör världen ett dugg bättre. Tvärt om, faktiskt. Om en svensk flygskatt orsakar utsläppsminskningar här, så leder det bara till att resten av Europa, inom ramen för överenskomna utsläppsbegränsningar, kan fara och flyga desto mer.
Gotlands utsatta läge blev väldigt uppenbart när SAS i veckan varnade för att flyglinjer kan komma att läggas ner när flygskatten gör dem olönsamma. Så har skett i Norge sedan en flygskatt infördes där, påpekade SAS, och pekade ut företagets linje till Gotland som en av de sträckor som skulle kunna drabbas av detta öde.
Möjligen är prognosen god för att flygskatten, liksom många andra av regeringens planer, slutar i tomma intet. Men än så länge förblir den ett stort mörkt moln på den gotländska horisonten som vi hade klarat oss bättre utan.