Ett gammalt dåligt skämt lyder ungefär:
– Jag flög in från Stockholm i morse. Och jösses vad jag är trött i armarna.
Det finns inte så många alternativ för den som ska resa till och från ön. Färjan eller flyget. Vid många resor saknas det helt alternativ. Behöver man ha bilen med sig är flyget uteslutet. Behöver man färdas fortare än en EU-moppe är färjan utesluten.
Men för dem som faktiskt kan välja, är inte färjan då det miljövänliga alternativet? Det beror på hur man räknar. Jag minns en mindre storm kring en som hade räknat, precis när jag börjat skriva i GA i januari 2007. Forskaren Jonas Åkerman – vid Avdelningen för strategisk miljöanalys vid KTH – hävdade då att flyget är ett miljövänligare alternativ än snabbfärjor vid passagerartransporter.
Ändå inkluderas även flygresor till och från Gotland i den nya flygskatt – kallad för en avgift – som vid månadsskiftet började tas ut på resor inom Sverige och mellan Sverige och en utrikisk destination. Syftet är uppenbart. Flygresorna ska minska. Tanken är väl att vi ska åka tåg istället. För en gotlänning ter det sig... blött. Och en aning orealistiskt.
Det hade varit lättare att acceptera flygskatten om den åtminstone gjort världen till en bättre plats. Men för det krävs en internationell överenskommelse. Nu blir vår flygskatt bara en frivillig ryggsäck – och det är inte lätt att flyga med en ryggsäck – som slår mot våra egna transporter i ett land som är så stort att vi verkligen behöver ett inrikesflyg. I Kiruna och Luleå är de nog inte så hemskt mycket gladare över flygskatten än vad vi är på vår ö.
Flygskatten differentierar inte ens mellan olika flygplan och drivmedel. Det är stor skillnad på hur energieffektiva olika plan är och det går att flyga på biodrivmedel. Men det tar flygskatten ingen hänsyn till. De som flyger snåla plan med bra bränsle blir lika avgiftsbelagda som de värsta miljömarodörerna.
Säga vad man vill om bilskatten. Men den kan åtminstone vara så låg som noll för en miljöbil och bestraffande hög för en törstig terrängbil.
Flygskatten är ännu ett exempel på illa genomtänkt symbolpolitik, vars främsta syfte är att hålla Miljöpartiet på gott humör. Och som vanligt sker det på landsbygdens bekostnad.