Svensk skola, nu med ny ännu lägre nivå

Eleverna får lida när lärarna får lära sig att inte ta konflikter.

Eleverna får lida när lärarna får lära sig att inte ta konflikter.

Foto: JONAS EKSTRÖMER / TT

Ledare Gotlands Allehanda2019-02-23 06:00
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.

Jag skrev häromdagen om uppochnervända värden, bland annat i skolvärlden där lärare som försöker skapa en dräglig arbetsmiljö kan bli av med jobbet och orsaka sin skola att betala skadestånd när nödvändiga disciplinära åtgärder kategoriseras som en kränkning av den störande eleven. Det är verkligen groteskt.

Men jag visste inte hur illa det kunde vara. Inte förrän jag läste senaste numret av tidningen Skolvärlden, som ägs av Lärarnas Riksförbund. Skolvärlden berättar om Hjulsta grundskola i Stockholm, där man tycks ha gjort dygd av en total låt-gå-mentalitet. Med förfärande konsekvenser.

På Hjulsta grundskola bestämde rektorn att skolans problem skulle hanteras med ”lågaffektivt bemötande”. Nu kräver skyddsombudet på skolan att Arbetsmiljöverket blandar sig in i skolans skötsel och förbjuder att ”lågaffektivt bemötande” används, eftersom skolans problem har blivit mycket värre.

Vad är då ”lågaffektivt bemötande”, åtminstone som metoden tillämpats på Hjulsta grundskola? Det är inget annat än auktoritetens totala kapitulation inför pöbelvälde, översittare och dålig impulskontroll. Bråkstakar och våldsverkare får hållas för att konflikten inte ska eskalera. Skolvärlden berättar att:

”Enligt facket har personalen tidigare handlat direkt om en elev exempelvis har agerat hotfullt. Men med de nya rutinerna ska personalen undvika att ta någon konflikt – och i stället bara gå därifrån och be elevens mentor ringa hem till föräldrarna.”

Fackets huvudskyddsombud i Stockholm Irene Ziverts beskriver situationen:

– Nu upplever eleverna att det inte händer någonting och då sprider oron sig. Våldet har exploderat och LR:s skyddsombud på skolan har påpekat våldsökningen redan under våren 2018 och säger att det inte fungerar – men rektorn vidhåller det här förhållningssättet som hon har infört.

– Även skolans lärare är rädda för eleverna. Eleverna har tagit över skolan och lärarna vågar knappt gå förbi dem i trapporna. Det är ohållbart. Jag har inte sett så många incidenter på så kort tid på en skola – och som bara fortsätter öka.

Nu vågar vissa elever inte ens äta i matsalen och Hjulsta grundskola, eftersom de är rädda för de elever som utövar den verkliga makten på skolan.

Vad är Hjulsta för ett område? Det tillhör Stockholms problematiska förorter. För att ta ett exempel så stoppade Postnord postutdelning i Hjulsta våren 2017. Det ansågs inte säkert för personalen att dela ut posten, så de boende fick hämta sin post i Rinkeby istället.

Hjulsta tillhör också de områden som drabbats av bilbränder och upplopp och Hjulsta var en av de fyra tunnelbanestationer som sommaren 2018 beskrevs som no-go-zoner för ordningsvakter. För att ta några exempel.

Hjulstas unga behöver verkligen en god utbildning för att skapa sig en bättre framtid så att utanförskapet inte går i arv från generation till generation. Men vad får de lära sig i en skola där arbetsmiljön dikteras av huliganerna och där den starkes destruktiva rätt gäller? Hur ska de lära sig vad de behöver? Och vad lär de sig istället om hur det svenska samhället fungerar och hur man ska agera för att få den förvridna form av auktoritet och respekt som tillåts härska?

Det här är inte raketforskning. Svenska problemskolor behöver inte nya experimentella pedagogiska metoder och de behöver inte konsekvenserna när de havererar. De behöver ordning och reda. De behöver regler där övergrepp och andra överträdelser vållar förutsägbara och tydliga konsekvenser.