Trampat snett igen

När hon inte flyger, och när pressen är med, cyklar Isabella Lövin gärna elcykel.

När hon inte flyger, och när pressen är med, cyklar Isabella Lövin gärna elcykel.

Foto: Erik Simander / TT

Ledare Gotlands Allehanda2018-08-25 06:00
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.

Isabella Lövin (MP) är inte bara språkrör, utan även vice statsminister och biståndsminister. Under Almedalsveckan tvingades hon försöka förklara varför familjen i sin bilpark har en dieselslukande monstertruck. Det gick inte så bra. Det blev något om att hennes man ibland transporterar väldigt tunga stenar.

I går hamnade hon i trubbel igen eftersom hon inte lever som Miljöpartiet lär, eller snarare predikar. Expressen skrev om hur flitigt hon flugit kors och tvärs över världen och i strid med rekommendationerna har biljetterna varit av den snofsigare sort som benämns business class. Totalt en och en halv miljon, hittills.

Egentligen har jag inget problem med att svenska statsråd flyger lite flådigt. De representerar Sverige och det är väl i största allmänhet bra om de inte är alltför skrynkliga och hålögda när de kommer fram. Och även om 1,5 miljoner är många kronor, så är det ända bara felräkningspengar jämfört med vad Miljöpartiet slösat bort på ineffektiv miljöpolitik som handlar mer om att förändra människor än om att minska koldioxidutsläppen.

Men det är ändå på något sätt samtidigt oemotståndligt och extremt uppretande när de som gärna vill uppfostra svenskarna hur de ska bete sig – bland annat med en flygskatt som fördyrat och försämrat Gotlands förbindelser med fastlandet – visar sig agera på ett helt annat sätt själva. Vanligt folk behöver inte bara betala flygskatten, de finansierar också Isabella Lövins extravaganta biljetter. Det är nog ingen tröst att de biljetterna är så dyra, att flygskatten inte märks så mycket.

Expressen påpekar att den brittiska tidningen The Guardian kalkylerat att den som flyger business class istället för ekonomiklass med British Airways ökar sin klimatpåverkan med 3,5 gånger. Stolarna tar mer plats vilket gör att transporten inte blir lika effektiv som i ekonomiklass. Det lär förhålla sig på ett liknande sätt för andra flygbolag.

Hur klarade Isabella Lövin att förklara hyckleriet den här gången? Ja, det gick inte mycket bättre än förra gången. Hon lyckades undvika att skylla på sin man och hans stenar, men pekade istället ut sina medarbetare i regeringskansliet. Märkligt då att Lövins biljetter varit betydligt dyrare än regeringskollegornas, när de har haft samma resmål.