Är vi immuna mot fakta?

Immun. Anti-vaccinkampanjer är en av flera saker som utmanar sanningen.

Immun. Anti-vaccinkampanjer är en av flera saker som utmanar sanningen.

Foto: TOBIAS RÖSTLUND / TT

Ledare Gotlands Folkblad2016-08-03 05:00
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.

Förra året fick Volkswagen-chefen Martin Winterkorn packa ihop sina pinaler och lämna sitt jobb. Efter att ett omfattande fusk med mjukvaran i flera dieselbilmodeller, där bilarnas faktiska utsläpp mörkats och skrivits ner, blev det återvändsgränd för toppchefen. Affären kom skämtsamt att kallas för ”dieselgate”. Nu i veckan släppte branschorganisationen Bil Sweden siffror på bilregistreringen i Sverige. Nu får den klassiska trotjänaren Volvo V70 se sig petad på positionen som Sveriges mest populära bil, till förmån för Volkswagentillverkade Golf.

- Vi ser ingen påverkan av ”dieselgate”, varken på försäljning eller registreringar, säger Bertil Moldén, vd på Bil Sweden.

Allmänhetens benägenhet att köpa Volkswagen verkar alltså inte ha påverkats av det uppdagade fusket. Och det är kanske ett tecken i tiden. Fakta och sanning verkar inte bita på folkopinionen längre.

På facebook har grupper med vaccinmotståndare vuxit sig enorma. Där delas allehanda låtsasvetenskap och hokus-pokus som alla pekar mot samma slutats: att vaccinera sina barn orsakar autism och sjukdomar. Att det inte går att bevisa med seriös vetenskap verkar inte spela någon roll.

Världshälsoorganisationen, WHO, har länge haft som mål att mässlingen skulle vara utrotad från Europa senast 2015. Mässling är väldigt smittsamt och kan leda till svåra komplikationer, i värsta fall döden. Men målet verkar ha misslyckats. Förra våren larmade chefen för vaccinprogrammet, Robb Butler, för att vaccineringen riskerar misslyckas på grund av ett växande vaccinmotstånd.

- Det råder ingen tvekan om att vaccinmotståndslobbyn skadar folkhälsan i hela Europa, säger Butler.

Och fenomenet syns i den globala säkerhetspolitiken också.

I Europa, och i USA, sprider sig desinformation sponsrat av ryska staten. Med omfattande sociala medie-kampanjer sprids lögner och myter om olyckor, terrorism, och korrupta politiker. Den osäkerhet och rädsla som redan sprids i kölvattnet av terrordåd och instabilitet blir underblåst av lögnkampanjer. Bland annat fick länsstyrelsen på Gotland se sig utsatta för en liknande kampanj, när ett ryskt tv-team fulvinklade en intervju med en tjänsteman på länsstyrelsen. Det är en medveten strategi av den ryska krigsmakten, att med gerillakampanjer på sociala medier och falska nyhetsinslag skapa förvirring och sprida myter.

Vad har de här tre fenomenen gemensamt? De är symptom på samma sjukdom - en immunitet mot fakta och sanning som får ödesdigra konsekvenser för människoliv, bilmarknader, och världspolitiken. Och i dessa tider där de oberoende journalisterna och medierna blir färre är det riktigt farligt.

Trots att Volkswagen manipulerat utsläppsvärden på dieselbilar, har försäljningen inte tagit skada med klimatet som största offer.

I Tyskland, som drabbades av ett mässlingsutbrott, hade människoliv kunnat räddas om fler vaccinerat sig. Och i Europa piskas obehagliga stämningar upp av den ryska desinformationen och mytspridningen.

I vår tid verkar det bli allt viktigare att någon vågar stå upp mot vaccinmotståndet, rysslögnerna, och bensinmonstren.