Att utnyttja sitt eget övertag

Foto: Leif R Jansson / TT

Ledare Gotlands Folkblad2015-03-25 05:00
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.

En skandal som handlar om sexuellt utnyttjande inom Svenska kyrkan utspelas just nu på Gotland. Bakgrunden ligger några år tillbaka i tiden men saken har aktualiserats genom frågan om förövaren, som nu finns i en annan del av landet, ska få arbeta som präst igen. Många är upprörda, situationen hanterades uppenbarligen fel när den upptäcktes och åsikterna går nu isär inte bara inom de berörda stiften. Genom Aftonbladet fick vi i går för första gången en inblick i händelserna genom en av de som då var utsatta.

Den här gången handlar det om kyrkan. Men sånt här händer också i andra föreningar och grupper. I politiska partier också. Det kan vara scoutledare, tränare eller lärare. Det kan vara ledare som redan finns där eller som barn och unga människor väljer själva. Ibland handlar det om idoler som blir föremål för beundran och kärlek.

Gemensamt för förövarna är att de använder sin överordning och andras beroendeställning för att utnyttja människor. Om det är den sexuella njutningen eller känslan av makt som är det mest lockande är svårt att veta, det varierar säkert. Det kan, men behöver inte alls, finnas inslag av fysiskt tvång. Och det som i början ser ut som bekräftelse, tillhörighet och omtanke övergår i övergrepp, skam och skadat självförtroende.

Jag tror att vi alla har sett exempel på det här. Men kanske inte alltid förstått. Du kanske känner någon som har blivit känd för att ”tafsa” men utan att någon egentligen brytt sig om att göra något.

Ibland är det i det här gränslandet vi hör att någon gått sängvägen till en förmån, ett uppdrag eller rentav ett jobb. Och då är det märkligt nog inte den med makt och inflytande som kritiseras. Det är alltid den beroende som får betala priset i form av skam, skuld, skvaller.

Det här är en del av våldet mot kvinnor om än inte lika påtagligt som fysisk misshandel. Ja, det finns manliga offer också men låt oss inte hymla med att flickorna är mer utsatta. Precis som vid misshandel är det viktigt att visa när vi ser, när vi förstår eller misstänker.

Det finns en risk för moralism och misstänkliggörande av fullt rimliga och bra förhållanden mellan personer med stor åldersskillnad eller olika status. Det är inte alltid lätt att dra en gräns. Men ofta finns tecknen där.

När någon tar kontakt på nätet för att bygga upp ett förtroende som sedan utnyttjas kallas det grooming. Det här är samma sak utan dator. Och det rör sig inte om något oskyldigt testande. Tvärtom är det ofta ett brott.

Den splittring inom församlingar och stift som den här historien har gett upphov till är en intern fråga som jag inte tänker ha synpunkter på, det är mycket länge sedan jag lämnade Svenska kyrkan. Däremot finns det skäl att ta vårt medmänskliga ansvar på allvar. Att göra vad vi kan för att bygga självkänsla hos unga flickor och kvinnor. Men också att våga använda ögon och omdöme.

Det värsta som kan hända är att bli skälld för moralist. Det bästa att en ung människa slipper starta sitt sexuella liv med att bli utnyttjad.

Och kom ihåg att det är aldrig offren som ska skuldbeläggas. Det är förövarna som ska stoppas.