Vad händer med en elev som får ett felaktigt slutbetyg av en lärare? Som upplever sig ha blivit orättvist bedömd, och som vill att betyget omprövas? Gissa! Rätt svar är att det inte finns någon juridisk väg för eleven att få sitt betyg omprövat, trots att betyg räknas som ett myndighetsutövande.
Så gott som allt myndighetsutövande går att överklaga – men inte betyg. En elev som upplever sig ha fått ett felaktigt slutbetyg har inga möjligheter över huvud taget att kunna få det beslutet prövat.
Att säkerställa den grundläggande rättssäkerheten för elever som påverkas av ett myndighetsutövande kan inte vara en partipolitisk vattendelare – det finns inget begripligt argument mot sakfrågan. Under den senaste mandatperioden har däremot flera partier svängt i frågan, från att ha varit positiva till att helt avfärda förslaget.
Konsekvenserna av ett felaktigt slutbetyg i ett ämne eller en kurs kan vara ödesdigra för den elev som vill söka in till högskolan exempelvis. Detta om vi bortser från den grundläggande rättviseaspekten i att kunna överklaga felaktiga beslut. Systemet har dessutom testats i flertalet länder, bland annat Finland, med framgångsrika resultat.
Men betyder inte detta att elever, på pin kiv, kommer att överklaga betyg och att lärarna kommer att begravas i ännu mer administration? Så låter det vanligtvis från de röster som motsätter sig förslaget. Och svaret på det är: inte nödvändigtvis. I vilka andra fall där privatpersoner har möjlighet att överklaga myndighetsutövande används argument som detta? Det skvallrar mer om vår syn på unga som oansvariga och irrationella, än vad det gör om det faktiska förslaget.
Det finns en rad kompletterande förslag för att säkerställa bättre betygssättning i skolan. Anonyma prov och inlämningar är en sådan sak. Det ratade riksdagen förra mandatperioden. Det är ett enkelt verktyg för att låta bedömning handla om vad som faktiskt ska bedömas.
Personligen är jag väldigt skeptisk till betyg över huvud taget. Jag tror inte att betyg motiverar till prestation eller stimulerar till lärande. Men som systemet är konstruerat idag kommer det dröja innan vi helt kan röra oss från betygen som bärande koncept i skolan. Ska vi ha betyg – ja, då ska rättssäkerheten vara god för de som betygssätts. Så enkelt är det.
Frågan utreddes 2011, och slutsatsen av utredningen blev att betyg ska vara möjliga att överklaga. Majoriteten av remissinstanserna ställde sig positiva till förslaget, men den dåvarande alliansregeringen avfärdade förslaget i sin helhet. Det skulle öka administrationen för mycket, menade man.
Visst finns det rejäla frågetecken hur ett system för överklagande av betyg ska utformas. Men det är inte skäl nog för att vänta med att ta fram ett välfungerande system också för skolan. Elevers rättssäkerhet är för viktig för att ignoreras.