Inget inkommande fartyg i sikte

Foto: Tommy Söderlund

Ledare Gotlands Folkblad2014-11-21 05:00
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.

Kommentarerna om Gotlandsbåtens uteblivna trafik sommaren 2015 har varierat från skummande ilska över förmodade allmänna kostnader till uppriktig sorg. Hela företaget att starta konkurrerande färjetrafik utanför den statsstödda åretrunttrafiken har följts med stort intresse på ön. På fastlandssidan är det här kanske inte riktigt en så stor händelse som en del tycks tro.

Gotlandsbåten AB har tveklöst skapat en hel del arbete inom Region Gotland. Många förseningar och olika turer har också gett upphov till brådska och merjobb inom förvaltningarna men vi ska inte glömma bort att det är en av regionens uppgifter. När de anställda lägger tid på att underlätta för ett företag som kan skapa jobb och ge inkomster till ön är det helt enkelt deras jobb. Hanteringen av Gotlandsbåten AB är en del av det så omtalade näringslivsklimatet.

För Västerviks kommun som gjort stora investeringar i hamn och marknadsföring för att kunna ta emot trafiken är det besvärligare. Där lär frånvaron av en Gotlandsfärja i hamnen nästa sommar bli en ständig påminnelse och antagligen en politisk belastning för kommunledningen med det moderata kommunalrådet Harald Hjalmarsson i spetsen.

”Gotlandsbåten har lånat kommunens varumärke och skadat det genom att inte leverera vad man avtalat.” skriver till exempel Joakim Tholén på ledarplats i Västervikstidningen.

Region Gotlands ansträngningar att skapa utrymme i Visby hamn är däremot knappast bortkastade. Ett hamnavtal måste i alla händelser skrivas inför nästa trafikavtal. I det avseendet har regionledningen skött sina åtaganden i linje med såväl regeringsbeslut som EU-regler. Gotlandsbåtens vice vd Ralph Axelson har också framfört sin tacksamhet mot regionen för hanteringen av hamnfrågan. Hans förhoppning är givetvis att bolaget ska få nytta av det till kommande år.

Teoretiskt sett – fast knappast i praktiken - finns faktiskt också möjligheten att någon annan aktör dyker upp. Den marknad som Gotlandsbåtens biljettbokningar visade fanns i somras kan säkert locka andra. Men bristen på tillgängligt sommartonnage i Europa, liksom det magra gensvaret på upphandlingen av Gotlandstrafiken, pekar just nu inte i den riktningen.

För Gotlands rykte som resmål har veckans besked rimligen inte haft någon större negativ betydelse. Den skada som skett gjordes i somras. Nu har inga turlistor skapat förhoppningar och gett upphov till semesterplaner.

Att beskedet att det inte blir någon Västervikstrafik nästa sommar kommer så här tidigt är kanske det enda riktigt positiva i den här historien.