Ibland blir det oväntade debatter på regionfullmäktiges sammanträden. Det är en av de saker som gör lokalpolitiken intressant.
I går låg tyngdpunkten för de längsta debatterna definitivt utanför staden. Det krävdes till exempel nästan tjugo inlägg innan församlingen kunde anta riktlinjer och taxa för den återinförda bussgodshanteringen.
Peter Wennblad (M) framförde ihärdigt att Gotlandsbuss som driver landsbygdstrafiken borde få sätta egna taxor och behålla intäkterna själva. Men övriga anbudsgivare skulle knappast uppskatta om villkoren ändrades efter upphandlingen. Kaj Lundmark (SD) ville ha lägre taxa och antydde att busschaufförer nog inte behöver så mycket betalt för att leverera blombuketter.
De frågorna, var liksom de flesta andra som kom upp, redan avklarade i tekniska nämnden som beslutat om och upphandlat transportservicen.
Lång blev också diskussionen om Björn Dahlströms (C) interpellation om nedsläckning av belysning på landsbygden. Tyvärr blir den frågan ofta onödigt svårbegriplig när ledamöterna i sina inlägg talar om både enskilda och statliga vägar när regelverket är helt olika.
Längs de enskilda vägarna kan regionen sätta upp så mycket belysning som helst om det prioriteras i budgeten. Det har tekniska nämnden hittills inte gjort. Enligt nämndens ordförande Tommy Gardell (S) finns cirka 500 armaturer på enskilda vägar men på de flesta finns ingen belysning alls.
Alla partier har möjlighet att föreslå pengar i kommande budgetar i det syftet. Tekniska nämnden beräknar att det handlar om en investering på kanske 12-15 miljoner att ersätta de som finns, plus driftmedel. Utan extra pengar återstår överenskommelser med vägföreningar eller liknande och så har det också blivit på en del håll.
När det gäller de statliga vägarna har tekniska nämnden länge försökt komma till tals med väghållaren. Trafikverket har varit anmärkningsvärt senfärdigt med svar alltmedan belysningsstolpar plockats bort. Dåvarande Gotlands kommun beslutade 1995 att inte ta på sig det ansvaret. För tillfället utreds det vilka befogenheter regionen har i det avseendet och ett möte med Trafikverket planeras.
Det är orimligt att det inte ska finnas belysning på genomfartsleder genom samhällen där regionen håller belysning på andra gator. Här måste staten ta åtminstone ett delansvar. Anas en kompromiss vid horisonten? Framöver skulle den här debatten definitvt tjäna på att bara handla om en typ av vägar i taget.
❑❑❑
Eva Bofride förbryllar igen. Enligt Nationalencyklopedin är sekt en ”religiös grupp som markant avviker från den eller de religiösa huvudlinjerna i ett samhälle. Termen används även för att beteckna (mindre) politiska ytterlighetsgrupper o.d.”.
En blir onekligen nyfiken på vad Bofride vet som inte vi andra känner till när hon i lördagens ledare skrev om ”den sektkänsla som präglade Åke Svenssons och Hanna Westeréns ledningsduo”. Avvikande religiös linje eller politisk ytterlighet?