Många rader har skrivits, särskilt på denna ledarsida, om problemsituationen i skolan. Och vi har en rejäl problemsituation i skolan. Stressen och frånvaron ökar, både hos lärare och elever. Skolan har inte längre en utjämnande funktion för elever med olika klassbakgrund. Löftet om den jämlika skolan är sedan länge borta.
Men ett problem lär bli mer märkbart än många andra i framtiden: lärarbristen. Skolverket larmar om att 70 000 lärare kommer att behöva rekryteras inom en femårsperiod för att skolan ska klara sitt uppdrag, och särskild brist kommer det att bli på grundskolelärare.
Lärarbristen kommer i framtiden att bli kännbar över hela landet. Lärarförbundet uppskattar, efter prognoser från Skolverket, att Gotland kommer att behöva rekrytera 380 lärare innan 2020.
Kommuner och regioner över hela Sverige måste börja planera för att det kommer bli allt svårare att rekrytera utbildade lärare i framtiden. Hur kommer det att påverka Gotland i allmänhet, och landsbygdsskolorna i synnerhet? Det är en situation som inte går att runda. Lärarbrist är lärarbrist, och går inte att lösa med annat än med fler lärare.
Ofta när vi pratar om hur vi kan åtgärda lärarbristen förs lönen, helt berättigat, upp på agendan. Och det är bra. Lärarlönerna är alldeles för låga.
Men lönen kan inte vara den enda lösningen på lärarbristen, även om den är viktig, för lönen svarar bara för en bit av vad som bygger ett arbete. Den generella arbetsmiljön och lärarnas administrativa börda är också knäckfrågor vi måste ta itu med. Både för att locka nya lärare, men framförallt för att underlätta för alla lärare idag att kunna ägna sig åt sin viktigaste arbetsuppgift - att lära ut.
Symptomatiskt för den förra regeringen var att man sade sig vilja minska lärarnas administration, samtidigt som man lade ännu större pålagor. Tidigare betyg, obligatoriskt skriftliga omdömen, allt sådant tar tid från den pedagogiska biten av läraryrket. I det Björklundska skolsystemet lyssnade man inte på lärare, elever, eller forskning. Det måste förändras nu.
I ett avseende går vi på Gotland i bräschen för att lösa den lokala lärarbristen. Campus Gotland erbjuder en kompletterande lärarutbildning, för personer som redan har akademiska poäng i de ämnen som skolan undervisar i. Med ett års studier i Visby kan man komplettera upp sin befintliga examen med pedagogik och andra specialkurser, och få en lärarlegitimation. Det ger snabba vägar in i läraryrket, även för de som ändrar sig senare i livet.
Det är ett gott, men litet steg, för att stävja lärarbristen. Lokala möjligheter till utbildning ska inte underskattas. Men lärarkrisen är djup och komplex - och på den finns inga universallösningar.
Med den här ledaren tackar jag för mig - i alla fall för den här sommaren. Det har varit en ära och ett nöje att få skriva ledare i Gotlands bästa tidning. Nu lämnar jag tillbaka pennan till öns vassaste politiska chefredaktör, Ulla Pettersson. På återseende!