Kommunikation är inte lätt. Det har vi nog alla märkt. Vi samtalar runt frukostbordet om vad vi skall göra under dagen och hur vi skall göra det. Sen blir det ändå fel. Hur många gånger har vi inte gjort detta och ändå lär vi oss aldrig. Tekniska nämnden har nyligen haft liknande problem.
Trots att alla på mötet var helt säkra på vad de beslutat så blev det fel. De politiker som yttrat sig i media är samstämmiga i vad de trodde de hade beslutat. Detta är inte heller första gången som reglerna ändras och alla andra gånger har förändringarna gjorts vid de datum då det ändras mellan sommar- och vinter-reglerna.
När jag läser i Tekniska nämndens protokoll från 23/3 är jag också rätt säker på vad de beslutat. Så här står det i protokollet: ”Ordförande, Tommy Gardell (S) föreslår att tidpunkten för när avgiften ska börja gälla ifrån ska ändras från V 20 till V 24.” Därefter bifaller nämnden, efter omröstning, ordförandens förslag. Men någon på förvaltningen har uppfattat det annorlunda.
Parkeringsavgifter på Gotland är en enormt känslig fråga har jag upptäckt. Därför blir jag inte förvånad över de reaktioner som kommunikationsmissen frambringar. Mats Pettersson, Redaktionschef på helagotland.se, skriver om pajasfasoner, Mats Linder politisk chefredaktör på Gotlands Allehanda beskriver kommunikationsmissen som skandalös och de inblandade som inkompetenta.
Mats Linder går så långt att ha förordar att Regions Gotland skall fråntas ansvaret för p-avgifterna. Vem som skall ta över ger han däremot inget förslag på. Eva Bofride politisk chefredaktör på Gotlänningen är mest nyanserad, men ger ändå de inblandade i hela p-avgiftsfrågan från starten 2007 en rejäl avhyvling. Alla de jag nämnt är däremot väldigt nyanserade jämfört med de som kommenterar detta på Helagotlands hemsida. Jag skulle vilja ta fram ett uttryck ur en gammal bok som varit en ledstjärna för oss en gång i tiden. ”Den av er som är utan synd skall kasta första stenen”. Ni som aldrig gjort en kommunikationsmiss som drabbat någon annan fortsätt kritisera, men ni andra borde nog tänka till en gång till.
Jag tror de som är mest kritiska till kommunikationsmissen också är emot p-avgifter. Jag tror de låter sin egen syn på p-avgifter grumla synen för vad som egentligen har hänt. ”Gör om, gör rätt” borde räcka.
Något som däremot borde göras är att mjuka upp reglerna kring hur felaktiga beslut kan åtgärdas utan att beslutande instans måste inkallas igen. Hade ordföranden i Tekniska nämnden kunnat ta ett ordförandebeslut i förväg, som haft lika stor bärighet som nämndbeslut, så hade detta kvävts mycket tidigare. Men nu är regelverket som det är och ett ordförandebeslut hade säkert överklagats av någon, trots att de flesta verkligen tycker att det snabba införandet inte är bra.
Sammanfattningsvis så är det missnöjet med p-avgifter som företeelse som ligger bakom den åsiktsstorm som drabbat Tekniska nämnden efter den kommunikationsmiss som gjorts, och som fått förvaltningen att alldeles för snabbt förändra de gällande parkeringsreglerna.
Den diskussionen borde skötas snyggare utifrån sakfrågan, istället för att riva upp himmel och jord på grund av en kommunikationsmiss.