För oss som bor på en ö finns vissa givna förutsättningar, på gott och ont. Ständigt återkommande är diskussionen om våra förbindelser. Lufttransporterna och Bromma flygplats har varit huvudfrågan ett tag men nu kliver färjetrafiken fram igen och pockar på regionens och medias uppmärksamhet.
Upphandlingen av färjeoperatör från 2017 är klar, men en viktig förutsättning för det långsiktiga trafikavtalet saknas. För att det ska gälla krävs ett separat avtal om användningen av Visby hamn. Det ska slutas mellan operatören, alltså Destination Gotland, som är ett helägt dotterbolag till Rederi AB Gotland, och hamnägaren, det vill säga Region Gotland.
Som GT skrivit om på nyhetsplats har det pågått förhandlingar om användningen av hamnens färjelägen under hösten utan att någon överenskommelse blivit klar. När nu regionen lägger fram sin hamnlösning är det inget hastverk utan en till synes väl underbyggd och motiverad lösning. Regionstyrelsens ordförande Åke Svensson (S) är nöjd med hamnavdelningens förslag och säker på att den kommer att fungera.
Nu ligger bollen hos Destination Gotland. Bolaget måste kunna presentera mycket goda skäl för att fortsätta säga nej till regionens lösning. Det kan svida att mista monopolställningen i hamnen men är en nödvändig anpassning till en modernare användning av de gemensamma resurserna. Med vår bastrafik säkrad, om än inte riktigt på de villkor vi önskat, är konkurrens av godo. Vi kan få ett större utbud av avgångstider och hamnar och framförallt billigare resor för fastlandsskrivna.
I bästa fall alltså. Om det blir någon konkurrerande trafik vet vi inte ännu. Gotlandsbåten AB aviserar i alla fall ett nytt försök inför nästa sommar och måste ha tillgång till hamnplats för att kunna gå vidare med sin affärsidé om Västervikstrafik. Det ligger definitivt i regionens intresse att inte lägga hinder över landgången om företaget i övrigt går i land med sitt projekt.
Vad det i så fall i praktiken handlar om är ungefär femton tillfällen i sommar då Gotlandsbåtens ordinarie plats är upptagen av kryssningsfartyg. Att då hänvisa konkurrenten till färjeläge fyra i inre hamnen som Destination Gotland hittills pekat på är som upplagt för trafikstockning och trängsel för både fotgängare och bilburna. Kaos på kajen kan möjligen fungera som namn på följande års Gotlandsrevy men skulle skapa både dålig reklam och uppenbara olycksrisker.
Destination Gotland har den senaste tiden fått hård kritik för brister i arbetsmiljön och hård tidspress för de anställda. Företaget har inget att vinna på att dessutom framstå som ogina motståndare till en uppstickande konkurrent om en mindre del av underlaget. De uppställningsplatser som man hävdar behövs berörs inte av regionens lösning och säkerhetsfrågorna med en ny infart bör enligt hamnchefen Mats Eriksson kunna lösas snabbt i samverkan med Transportstyrelsen.
Oavsett om Gotlandsbåten lyckas bättre 2015 än den gångna sommaren är tiden av ensamrätt till färjelägena över. Bastrafiken måste alltid ha företräde men när praktiska lösningar på samutnyttjande finns gör Destination Gotland klokt i att inse det.