Telia/TV4 och FANG-jättar

Telia, nu ny ägare av TV4 och Cmore, efter att ha köpt dem av tidigare ägaren Bonnier.

Telia, nu ny ägare av TV4 och Cmore, efter att ha köpt dem av tidigare ägaren Bonnier.

Foto: Erik Simander/TT

Ledare Gotlands Folkblad2018-07-21 05:00
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.

Sverige hade länge en statlig television, och radio, som var de som hade "eter"-sändningar. På pressens område myllrade det av privata aktörer. Så totalt i medieutbudet rådde mångfald, i åsikter, skildringar och ägare.

Efter att ha debatterats länge infördes reklamfinansierad television i marksända nätet 1991. En ny tv-kanal, TV4, fick koncessionen. Den hade flera ägare. Ingen av dem var de första åren stora pressägaren Bonnier.

Affärsmannen Jan Stenbeck hade årsskiftet 1987-88 börjat sända tv till Sverige, från London, via satellit. Det gick att ta emot via parabol eller kabel.

Stenbecks kanal, TV3, sände så mycket reklam tittarna orkade med. TV4 fick regler för reklamvisning: mängd, tid och annat.

På ägarsidan skedde förändringar. Stenbeck var ett tag delägare i TV4. Även Bonnier köpte in sig.

De mindre ägarna köptes ut. Bonnier kom att ägarkontrollera TV4 några år efter 2000.

Medielandskapet förändrades snabbt, och gör det fortfarande.

På pressens område växte ett fåtal stora koncerner fram, som ställer om till digitalt via internetutgåvor.

De har även tv-sändningar via internet. Det har även andra aktörer.

Det som kallas linjär-tv trängs tillbaka av tittande när man själv vill, via internet.

Ett antal globala giganter, med säte i USA, har växt sig stora gällande tv-tittande via internet på betalkanaler. Netflix är en. HBO är en annan för det.

Netflix har ett stort utbud. De tar fram, eller köper in, serier och filmer och visar dem ofta först hos sig och ibland i samarbete med annan aktör.

Det talas om FANG. F:et är Facebook. A:et är Amazon. N:et är Netflix. G:et är Google.

Amazon beskrivs som ett e-handels- och molntjänstföretag (internetmolnet).

Dessa digitala jättar utmanar medieföretag runt om i världen om inkomster och vinster.

I detta nya landskap, där det gäller för ett medieföretag att äga förmedlingskanaler och innehåll, har ägarna av TV4, Bonnier, beslutat att sälja sin tv-sändningsdel. Det har de gjort till Telia, meddelades det på fredagen.

Summa: 9,2 miljarder kronor. Köpet omfattar cirka tusen anställda, främst i Sverige och i Finland.

Staten äger 37 procent av Telia och staten äger, i en indirekt ägakonstruktion, Sveriges television.

Men det kommer troligen inte att påverka innehållet eller mångfalden i utbudet.

Nya ägaren Telia kommer nog inte att lägga sig i publicistiken i TV4 för att undvika anklagelser om styrning.

Snarare hade en annan ägare, en helt privat aktör, utgjort större hot. Den hade kanske lagt ned nyhets- och samhällsprogram i TV4 (Cmore ingår också i köpet), för att i dem bara sända underhållning och sport.

För 15-20 år sedan debatterades ägarkoncentration av medier. Nu görs det nästan inte alls, och i så fall bara riktat mot staten som nu med delstatliga Telias köp av TV4 från Bonnier.

Att nästan all press ägs av ett fåtal privata mediekoncerner och som i grunden är borgerliga ses sällan som ett problem.

Hoten från FANG-jättarna bidrar till det. Vad är väl några små pressägarkoncerner i Sverige mot FANG-giganterna? I skuggan av dem bleknar även nya Telia/TV4-bolaget.