Återigen är parkeringsavgifter på tapeten och återigen är debatten fylld av märkliga och felaktiga påståenden. Dessutom blir grundproblemet sällan belyst, utan allt fokus är inriktat på hur fel det är med parkeringsavgifter.
Det som de flesta håller med om är att det behövs parkeringsplatser, och att regionen har ett ansvar för att bilister kan parkera på ett bra sätt. Oavsett hur bra privata aktörer arbetar för att det finns parkeringar, så behöver regionen också göra sitt arbete för att se till att det fungerar.
De som minns tiden före parkeringsavgifterna minns ett kaos. Under högsäsong var det lättare att vinna på triss än att hitta en ledig parkeringsplats. För att lösa det kaos som var beslutades det om att införa parkeringsavgifter. Parkeringsavgifter i kombination med att tiden för parkeringen begränsas har verkligen gjort skillnad. Nu finns det parkeringar att hitta under högsäsong, även om det är svårare än under andra tider på året.
Något som än mer sällan diskuteras är hur låga parkeringsavgifter som vi har på Gotland. För många Gotlänningar är de för höga, men för de flesta fastlänningar som kommer hit är de billiga. För de från Stockholmstrakten är avgifterna extremt billiga.
Om vi gotlänningar förstår varför det är viktigt med parkeringsavgifter och om vi gotlänningar inser att avgifterna är låga skulle de problem som handlarna i Visby centrum upplever bli betydligt mindre.
Men det är nu inte bara kostnaderna som gör bilister tveksamma till att ta bilen till Visby centrum. Parkeringsautomaterna måste också fungera och på ett smidigt sätt. Själv har jag sen jag flyttade hit börjat använda min mobiltelefon. Att ladda ner en app, ett lite program, till telefonen där man sen på ett enkelt sätt kan styra den tid man parkerar är ett fantastiskt smidigt sätt att betala avgiften.
Förutom att den är smidig, och lätthanterlig, blir tiden man betalar för exakt, om man kommer ihåg att trycka av den när man kör därifrån. En klar fördel istället för att behöva fundera på hur lång tid mitt ärende tar och ha den stressen eller betala för mycket i förväg med automaten.
Den avbrutna dialogen mellan Visby Centrum och Regionen om att hur stor del av året som fri parkering de två första timmarna ska gälla, blev ett bakslag för Björn Jansson (S) och Tommy Gardell (S). De har hela tiden haft viljan att få tillstånd en uppgörelse för i år som bägge parter kan godta. Men som GT skriver i dag har man nu lyckats få bland annat Centerpartiets ledamöter av Tekniska nämnden att ändra sig. Något som bör ses som positivt för alla parter. Dialog och kompromisser är alltid att föredra framför låsta ställningar och tystnad.
Då det florerar en hel del märkliga kommentarer angående parkeringar så känner jag att följande information behöver bli mer känd.
Parkeringen på Visborg där regionens anställda och alla andra som arbetar på eller besöker Visborg använder är privatägd och regionen kan inte besluta om parkeringsavgifter på den. Även parkeringarna på Skarphäll och ute vid köpcentrat vid Stenhuggaren är exempel på privata parkeringsplatser där fastighetsägarna själva bestämmer om eventuella parkeringsavgifter.