Varumärket och omvärlden

Foto: JESSICA GOW / TT

Ledare Gotlands Folkblad2015-09-26 05:00
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.

Det är inte utan att jag längtar till Göteborg. Bok- och biblioteksmässan pågår som bäst och det rycker alltid lite åt väster i reslustnerven då. Tänk om den gotländska deckarfestivalen Crimetime lyckas skapa en liten bit av den stämningen. Då skulle en massa folk känna dragningen österut i augusti varje år. Det första försöket lovade gott utan att nu dra några ytterligare paralleller mellan dessa båda företeelser; de skiljer sig inte bara storleksmässigt rätt mycket åt.

Det är bland annat så man bygger ett varumärke. Det ska finnas något som drar. Ibland räcker det med lite. Jag passerar väldigt sällan Norberg men hade något fört mig till närheten tog jag gärna en paus på Elsa Anderssons konditori. Det brann ner för en månad sedan och därmed förlorade Norberg, i alla fall för mig, sin enda besöksanledning sedan Norbergsspelet.

Med en bra bas av fasta eller stadigt återkommande event är det lättare att fylla på med tillfälliga arrangemang. Som det internationella möte som just avslutats på Wisby Strand. Under mötet som ni kan läsa mer om i Meit Fohlins lördagskrönika nedan har företrädare för Östersjöstaterna varit samlade här för att utbyta erfarenheter och kunskap om samarbetsformer, organisation och finansiering och om digitaliseringens nya utmaningar och möjligheter för regionerna runt Östersjön”.

De mötena som hålls årligen har brukat vara stora event som, ofta i samarbete med andra organisationer, dragit både statsråd och EU-kommissionärer. I år var det en blygsammare historia, lägligt nog med tanke på regionens sparkrav.

Men vill Gotland fortsätta att dra nytta av internationella kontakter för kompetens, inspiration och, inte minst, finansiering från EU och andra källor, gäller det att upprätthålla ett kontaktnät. Nyckelpersoner byts snabbare idag och gårdagens öppna dörr kan vara stängd i morgon.

Det betyder inte att allt internationellt samarbete är särskilt matnyttigt. Att traditionellt vänortsarbete i det närmaste är utfasat inom Region Gotland är inget att sörja över. Men små regioner måste skaffa sig vänner i arbetet och ibland finns de bästa i andra länder. I komplicerade skeden som nu när vi verkar vara på väg in i en folkvandringstid kan upparbetade kontakter över gränserna vara av avgörande betydelse för hur vi klarar oväntade situationer.

Ibland behöver näringslivet ett handtag för att till exempel exportsatsningar ska komma till stånd. Det kan vara dörrar som öppnas lättare eller stabilitet och trovärdighet som måste backas upp av myndigheter i någon form. En region som är beredd att ställa upp i de lägena är en del av näringslivsklimatet som inte får tappas bort i globaliseringens tid.

Det handlar om att välja och välja strategiskt. Region Gotlands internationella strategi börjar bli föråldrad. Det är hög tid för en uppdatering. Goda internationella kontakter har varit en del av Gotlands varumärke. Det skulle vara synd att förlora det.