Gör som alltför få, ta bussen

Foto: Tommy Söderlund

Ledare Gotlands Tidningar2015-03-18 05:00
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.

Idag kan du ta bussen gratis. I morgon och på fredag också. Ren vinst alltså, utom möjligen för den som köpt länskort för hela månaden men den gör förmodligen en vinst i alla fall jämfört med enkelbiljetter.

Dags att testa att ta bussen till jobbet således. Eller någon helt annanstans. Du som har tid, ta en busstur till något ställe du inte brukar besöka. Väderutsikterna ser bra ut för i dag, hyfsade i morgon. Kaffekorg och blåsippsspaning är en svårslagbar kombination en solig marsdag. Eller unna dig en after work på fredag och ta bussen hem. Pröva att hälsa på någon du borde hälsat på för länge sedan.

Nej, bussarna går inte precis dit du vill och inte så ofta eller så sent du skulle önska. Men oftare än du tror kan kollektivtrafiken med lite planering ta dig till rätt plats. Kanske med lite gratismotion i form av en promenad till hållplatsen som bonus.

På bussen kan du slumra till eller läsa tidningen eller kolla mailen utan att behöva bry dig om ifall trafiken är tät eller upptäcka att du glömt att tanka.

Miljövinsten är given och bussar drivs allt mer miljövänligt. Har du förresten koll på hur enkelt du kan köpa biljetter nu för tiden? Det finns många biljettvarianter och du kan lätt välja den som är mest fördelaktig för dig.

Om Region Gotland ska kunna erbjuda en bra fungerande kollektivtrafik med hyfsad service och till rimliga priser krävs det att den efterfrågas men också att den faktiskt används.

Det vet till exempel vi som kämpade hårt för en busslinje till Almedalsbiblioteket när det var nytt. Vi tvingades ge med oss när bussen nästan alltid anlände tom och avgick utan att någon stigit på. Alltför få brukare på en linje riskerar att trafiken dras in eller läggs om men alla linjer kan aldrig vara lika väl använda. Vi gotlänningar bor som bekant glest utanför tätorterna.

Gotland har landets lägsta utbud av busstrafik i förhållande till invånarantalet och låg självfinansieringsgrad. Som enda län erbjuder Gotland av förklarliga skäl enbart bussar inom kollektivtrafiken. Spårbunden trafik i annan form än museijärnväg kan vi bara drömma om.

Det gäller troligen också det folkpartistiska förslaget från fjolårets budgetdebatt om att bussarna ska vara gratis alltid.

Det är en sympatisk tanke som skulle vara intressant att pröva. Å andra sidan skulle vi då haft sex och en halv miljoner, enligt Folkpartiets egna beräkningar, mindre till allt annat vi behöver. Jag tvivlar starkt på att något annat parti skulle vara berett att i slutänden göra den prioriteringen.

Jag har varit bilägare i nästan hela mitt vuxna liv. När jag under ett par år inte var det upptäckte jag att det går att åka väldigt mycket buss, en hel del taxi och flera helger med hyrbil för att bara komma upp i de fasta kostnaderna för en bil.

Sådant går att räkna på när en ändå sitter där på bussen.

Så passa på nu när Region Gotlands kollektivtrafik öppnar hela bussnätet för friåkare i dagarna tre. Rena skatteåterbäringen.