Första intrycket mycket viktigt

Foto: Foto: Mikro Johansson

LEDARE GOTLÄNNINGEN2015-06-23 06:00
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.

Turismen är en av Gotlands viktigaste näringsgrenar och skapar många arbetstillfällen. När turismen diskuteras pratas det ofta om transportkapacitet på färjorna och boendestandard. Det handlar dock inte bara om dessa två frågor och vi ska inte invaggas i föreställningen att turismen är ett självspelande piano.

Vi måste också bjuda till för att visa upp fräscha miljöer och tillgodose olika servicebehov.

Årets turistsäsong är nu igång och med den också de återkommande problemen med bristen på offentliga toaletter och sophantering – inte bara i Visby utan runtom på hela Gotland. En förbättring under sommarens turisttillströmning handlar mest om att öka kapaciteten och placera ut fler containrar, sorteringskärl och tillfälliga toalettvagnar på rätt ställen.

Just toalettfrågan har senaste tiden hamnat i fokus genom olika reportage i våra lokala tidningar. Det är bra, men problemet är gammalt och inte mycket har hänt till det bättre. Nu utlovas det dock förändring, eftersom den kommande kryssningskajen kräver en ordentlig uppryckning av toalettstandarden.

Tänk att det ska behövas ett sådant stort projekt för att få till denna förbättring, men bättre sent än aldrig.

Men det handlar inte bara om kapacitet utan lika mycket om skötsel och underhåll. Toaletter i offentlig miljö, på restauranger, kaffeställen och bensinstationer, är ofta "grisiga" och orsaken är många gånger användarna själva. Men ibland kanske de ansvariga måste inse att en toalett med hundratals besökare per dag måste städas mer än en gång per dygn.

Drar mig till minnes ett konkret exempel: Landade en sen kväll förra sommaren på Visby flygplats och möttes av en genomsmutsig snuskig toalett utan både tvål och papper. Med tanke på att parkeringskostnaden vid flyget är 100 kronor per dygn borde det finnas utrymme att avsätta några kronor till städning. Med på mitt flyg från Stockholm var också ett antal utländska turister och det första de möttes av på Gotland var dessa toaletter. Inte direkt något positivt första intryck av besöksmålet.

Men det finns undantag och det är toaletterna ombord på våra färjor. Med tanke på den enorma passagerargenomströmningen är de alltid i topptrim. Därför blir det rosor till personalen ombord som trots hög arbetsbelastning fixar rena och fräscha toaletter.

Det pratas ofta om storslagna visioner och projekt, men vi får inte glömma bort att sänka blicken och se den totala finishen. Visst, det kostar pengar, men vad kostar ett dåligt turistrykte på lång sikt? Dessutom tror jag att kostnaden för en tillfällig kapacitetshöjning vad gäller sophantering och toaletter bara motsvarar en liten del av turistnäringens totala marknadsföringsbudget. Och kanske måste turistnäringen som ska tjäna pengar på turismen också vara med och betala till just fler offentliga och välstädade toaletter.

Det är hög tid att förstärka den långa kedjans svagaste länkar och inte glömma bort att även en kätting behöver oljas och underhållas för att inte rosta sönder. Då återvänder besökarna gärna fler gånger.