I onsdags arrangerade Destination Gotland traditionellt Öppet Forum för sextonde gången med ett hundratal besökare på Wisby Strand. Det känns som just besökssiffran varit traditionellt runt hundratalet de senaste åren med påtagligt stort manligt inslag. Egentligen borde intresset för färjetrafiken vara större och lätt kunna fylla stora kongresshallen eller tiger hälsan still?
Årets möte hade ett nytt och bra programupplägg. Först mingel med stationer där personal från olika avdelningar inom rederiet svarade på frågor, vilket gjorde att många synpunkter av mindre allmänintresse betades av innan den stora frågestunden.
Men de vassa frågorna saknades och det handlade som vanligt mest om maten ombord, pendlarkort och priskoncept. Just detta med den ständiga diskussionen om maten tycker jag är lite överdriven. Det handlar trots allt om en resa på tre timmar och inte någon längre kryssning.
Rederiledningens syn på framtiden var intressant med information om det nya gasdrivna fartyget för 1,5 miljarder som sätts i trafik 2017 och problemet med avsaknad av en reservhamn.
När det gäller uttåget från oljeberoende till förmån för miljövänlig gasdrift kändes det under många år hoppfullt när rederiet på forumen redovisade visioner med just gasdrivna fartyg.
Men så 2012 var allt tillbaka i ruta ett. För dagen efter kunde vi i GT läsa att Gotlandsbolagets dåvarande ordförande Jan-Eric Nilsson uttalat: ”Vi sitter fast i gammal teknik, det finns en tröghet i all motorteknologi i världen.”
Men nu är det 2015 och en ny gasdriven färja är beställd. Ett problem återstår dock och det är tankningen av fartyget.
En depå för LNG-gas på Gotland måste anläggas, för utan den kan fartyget tvingas köra på olja och då faller hela miljökonceptet.
En fråga som lever i skymundan av nya kryssningskajen är den om reservhamn för färjorna. För det är inte bara vädret som kan ställa till det. Ett utsläpp vid oljekajen eller ett haveri i hamninloppet stänger hamnen under flera dygn. Och då blir det snabbt problem, för affärer och företag är beroende av dagliga varuleveranser.
Kryssningskajen kommer inte – som ibland framskymtar – att kunna användas som reservangöringsplats vintertid på grund av sitt oskyddade läge. Rederiets förslag är hamnen i Kappelshamn, vilken man också erbjudit sig att köpa och utveckla. Men det brådskar och regionen borde verkligen komma till skott i Kappelshamnsfrågan.
Även om det mesta fungerar bra finns det ständigt en del ”finputs” att fixa, som till exempel möjligheten att betala parkeringsavgiften i Visby hamn samtidigt som bokningen av biljetten.
Tänk vad smidigt och tidsbesparande att printa ut p-biljetten samtidigt som bokningen och slippa stå i snålblåsten och köa framför p-automaten, som dessutom ibland trilskas.
Just tidsbesparingarna runtomkring själva båtresan är värdefull tid. Parkringen ägs av regionen, men med samarbete borde frågan kunna lösas.
Rederiet andas optimism och gotlänningarna är hyfsat nöjda, men det får det inte betyda att debatten tystnar.
Fullsatt kongresshall nästa år!