Att Östersjöns hälsotillstånd är långt ifrån på topp är välkänt och frågan debatteras och verifieras ständigt. Det bedrivs en mängd projekt och kampanjer både internationellt och lokalt för att bidra till en läkning. Inom jordbruket är fokus att minska kväveläckagen och på Gotland pågår inventering av alla enskilda avloppsanläggningar där icke fungerande avlopp ringas in.
Det är bra, men sedan finns det frågetecken på det lokala planet och ett är ständigt beviljande av nya bygglov på orter där reningsverken är gamla och har dålig kapacitet. Naturligtvis måste Region Gotland bygga ut reningsverken i samma takt som nybyggnationen, även om det inte är så charmiga investeringar i budgetplaneringen. Men hur charmigt är ett förorenat hav runt turistön Gotland?
Östersjöns miljö handlar naturligtvis inte bara om Gotlands åtgärder och öns utsläpp är marginella i detta innanhav, men det friskriver oss inte från ansvar. Många bäckar små…
I den ryska enklaven Kaliningrad saknas fungerande reningsverk och därför pumpas allt avloppsvatten från en halv miljon människor orenat rakt ut i Östersjön! Låter helt ofattbart år 2015, men så är det och bara fosforutsläppen är lika stora som från hela Sverige.
Ett nytt reningsverk är under byggnad med hjälp av bland annat svenska Sida. Men det går trögt, bygget har pågått sedan 2010 och med ständiga förseningar och problem ser det ut som invigningsfesten fortfarande ligger många år fram i tiden.
Sedan har vi det klassiska problemet med fartygstrafikens påverkan i form av avgaser och tömning av toalettavfall. För precis lika ofattbart som det är med orenat utsläpp från Kaliningrad är det med utsläppen från handels-, färje- och kryssningsfartyg.
Världsnaturfonden WWF presenterade nyligen en rapport med nedslående innehåll om just kryssningsfartygens utsläpp. Rubriken var slående, ”Skit inte i Östersjön”.
En rubrik som syftar på själva utsläppen men också på det låga intresset för att lösa frågan. Bara en av 33 kryssningsoperatörer garanterar att de inte släpper ut orenat avloppsvatten.
Regelverket kring sjöfartens utsläpp styr av FN:s sjöfartsorganisation IMO och redan 2011 beslutades att passagerartrafiken skulle upphöra med dessa 2016. Ett inte populärt beslut hos kryssningsindustrin och nu ser inget ut att hända förrän tidigast 2019. Naturligtvis är det stora ekonomiska intressen som står för motståndet, men nog känns det märkligt att inte vilja bidra till en renare turistdestination.
Årets efterlängtade badsäsong närmar sig och med den de ”traditionella” varningarna och prognoserna för säsongens algblomning. En bra tidpunkt att väcka opinion på som WWF nu gjort, för många får en aha-upplevelse vid badstrandens algtäckta vatten. Tyvärr glöms frågorna lätt bort när det blir höst igen. Men utsläppen tar inte paus, utan rullar på i oförminskad styrka.
Frågan om Östersjöns ohälsa måste få ännu större utrymme på den politiska agendan både i Sverige och internationellt. Och det brådskar, för patientens liv håller på att rinna ut!
Trevlig helg!