Jag tog färjan till Oskarshamn i torsdags. Eller snarare i fredags, för avgången skedde inte förrän strax efter midnatt. Det var ingen resa jag vill göra om.
Tanken på nattliga färjeresor har ibland lockat mig. Men i min fantasi så har man då kunnat köra ombord vid en anständig tidpunkt och sedan kunnat sova i en säng under överfarten. Och efter en stärkande frukost har man kört av färjan redo att möta en ny dag.
Jag har inte drömt om några glåmiga timmar i en vilstol och att rulla av färjan vid halv fyra på morgonen för att undersövd ge sig ut på mörka vintervägar. En vidrig upplevelse.
Inför återfärden ändrade jag mina planer. Jag avstod färjan från Oskarshamn strax efter fyra på måndagsmorgonen. Jag ville inte köra genom natten till Oskarshamn. Jag ville inte kalla tre timmar i en vilstol för min nattsömn. Och jag ville inte undersövd anlända vid 07.30 till Visby och köra direkt till jobbet.
Jag valde att starta betydligt tidigare på söndagen och körde från Sydsverige den brutala omvägen över Nynäshamn, för möjligheten att åka med en reguljär kvällsfärja 20.05. Vad som helst för att slippa att missa ytterligare en natts sömn.
Södra linjen har bara en avgång om dagen i vardera riktningen så här års. Ja, faktiskt en avgång i veckan mindre än så. Att dessa avgångar dessutom ska äga rum vid helt okristliga tider är helt oacceptabelt. Jag misstänker att det är fler än jag som tycker så. Färjan var folkfattig på gränsen till ödslig när jag åkte till Oskarshamn. En betydande andel av passagerarna tycktes utgöras av härdade yrkeschaufförer.
Att förvandla resor på den södra linjen till ett uthållighetstest innebär en drastisk försämring av förbindelserna mellan Gotland och fastlandet. I det här fallet har inte en enda tur på två veckor på den södra linjen en vettig avgångstid.
I ett insändarsvar för knappt två månader sedan förklarade Destinationens vd Christer Bruzelius att färjorna tillbringar delar av lågsäsongen på varv:
”När ett fartyg är på varv eller underhåll måste vi prioritera Gotlands försörjning av varor och gods när vi planerar turerna. Våra möjliga godsavgångar från Gotland är på eftermiddagen alternativt strax efter midnatt. Förmiddagen är inget alternativ eftersom godset som ska från ön inte är klart till morgonavgången. Det innebär att vi inte kan ersätta eftermiddagsavgången på södra linjen med en förmiddagstur till Oskarshamn eftersom godset då försenas med i princip ett dygn till och från Gotland.”
Det måste finnas andra sätt för Destination Gotland att hantera denna situation. Men det är så klart dyrare att till exempel låta den nattliga avgången bli en avgång som i huvudsak hanterar frakt, och samtidigt sätta en mindre färja i trafik för att sköta transporten av människor och deras bilar under en människovänligare del av dygnet.
Kanske kan den nya färjan innebära att man frigör kapacitet som gör det möjligt att bedriva en acceptabel trafik även när en stor färja ligger på varv. Men oavsett så måste zombieveckorna på södra linjen få en lösning som innebär vettigare avgångstider för resenärerna.