Veckans lÀstips: Flyget och företagen, en ny rapport skriven av nationalekonomerna Shon Ferguson och Rikard Forslid pÄ uppdrag av tankesmedjan SNS.
Bör lÀsas av: Anders Sundström, före detta nÀringsminister, nyligen sparkad ordförande i Swedbank och regeringens utredare av flygkapaciteten i Stockholm.
Tillverkningsindustrin Àr Sveriges dominerande nÀring utanför de tre storstadsregionerna. Den stÄr för en femtedel av BNP, agerar draglok Ät smÄföretagande, och Àr fortfarande en pÄlitlig skattebas.
Skorstenarnas rök syns inte frÄn direktionsrummen i Stockholm, men kontakten med kÀrnverksamheten kan inte ersattas med videokonferenser.
DÀrför har nÀrheten till en flygplats direkt pÄverkan pÄ den lokala tillvÀxten. Ferguson och Forslid konstaterar att direktlinjer med flyg till Stockholm Àr oumbÀrligt: En halvering av avstÄndet till nÀrmaste flygplats ökar i snitt produktionen med ungefÀr 40 procent.
Tillverkningsindustrins perspektiv Àr viktigt att ha med sig, inte minst för att nyansera behovet av Bromma flygplats som ett centralt belÀget nav för inrikesflyget
Flyget som transportmedel lider av tvÄ förutfattade meningar.
För det första Àr flygets andel av den totala klimatpÄverkan vÀsentligt mindre Àn vad mÄnga tror. I Sverige Àr siffran drygt fyra procent, globalt sett Àr den Ànnu lÀgre.
För det andra Àr det inte fler internationella jetset-rutter frÄn Stockholm som nÀringslivet krÀver, utan ett pÄlitligt inrikesflyg till huvudstaden. Principen Àr den samma som varför fungerande pendeltÄg Àr bÀttre för tillvÀxten Àn dyra höghastighetstÄg mellan storstÀderna.
Norrlandsbördige Sundström gÄr Miljöpartiets militanta gren tillmötes och förklarar att behovet av Bromma Àr överflödigt nÀr statens arrende av marken löper ut 2038. Han gör det vÀl enkelt för sig.
S- och MP-regeringens vilja att reducera Bromma till en frÄga om bostÀder i huvudstaden kommer i vÀrsta fall riskera arbetstillfÀllen i övriga landet.