En del statistik är ganska dyster läsning, som till exempel den om trafikskador. Under 2015 omkom 260 personer i trafiken och nära 5 000 skadades. Förutom allt mänskligt lidande är trafikskadorna också en enorm samhällsekonomisk belastning.
Dagens bilar är mycket tekniskt fulländande och i bra kondition och det är därför sällan tekniska fel är olycksorsak. Eftersom vägarna också ständigt förbättras borde olyckstalen inte vara så höga som dagens. En förklaring finns hos förarna med ökat aggressivt körsätt och höjda hastigheter. Samarbete i trafiken är dessutom ett honnörsord som håller på att försvinna och uttrycket ”farten dödar” är verkligen aktuellt.
Högre fart innebär kortare reaktionstid och minskad möjlighet att hinna reda ut en oförutsedd händelse. För det är precis som gotlandspolisen Peter Sahlsten uttryckte i Gotlands Tidningar om rådjursolyckor och sunt förnuft: ”Allmän vaksamhet är nog det som gör störst skillnad i praktiken.”
Det är inte bara myndigheterna som har ett ansvar att fostra morgondagens förare. Det har vi alla, men hur ska bilskolorna kunna lära ungdomar ett gott omdöme i trafiken på några körlektioner om samma ungdomar sedan de var barn sett föräldrar och andra förebilder ständigt bryta mot hastighetsgränser och trafikregler?
Oavsett hur mycket pengar som satsas på bättre vägar, så är det ändå förarnas omdöme och attityder som avgör hur olycksstatistiken utvecklas.