Så är den då äntligen klar, järnvägstunneln under Hallandsåsen. Ett gigantiskt projekt som kantats av både ekonomi- och miljöskandaler. Byggtiden blev 23 år och budgeten sprack ordentligt. Slutnotan är nära elva miljarder, tio gånger ursprunglig budget.
Redan på diskussionsstadiet varnade ortsbefolkningen för problemen med extremt högt grundvattentryck och besvärliga markförhållanden. Men experternas svar var: ”Det löser vi med teknikens hjälp”. Men naturens krafter visade sig vara starkare än teknikens och bygget har flera gånger fått stoppas just på grund av inträngande vatten.
Trots detta har målet hela tiden varit att till varje pris genomföra det prestigefulla bygget. Men förutom havererad budget har miljön och många tunnelarbetare fått betala ett högt pris. I ett försök att få stopp på vattnet användes på ett tidigt stadium det giftiga tätningsmedlet Rhoca-Gil och resultatet blev förstörda brunnar, förgiftade vattendrag och tunnelarbetare.
En tanke som är svår att komma runt är varför ingen slog stopp när kostnaderna skenade okontrollerat? Det blev åtta kilometer tunnel för nära elva miljarder. Tänk vad många andra mindre projekt som kunnat genomföras för dessa pengar.
Men nu finns tunneln där och på tisdag är det invigningsfest. Pengarna är borta och då är det bara att gilla läget och hoppas att järnvägen utnyttjas optimalt. Ökad tågtrafik är i alla fall skonsam för miljön.