För en tid sedan skrev jag en ledare med rubriken ”Pendlarna kan rädda landsbygden”. I texten pekar jag på att det förmodligen är just pendlarna som kommer att utgöra nybyggarna när inflyttningen till storstäderna vänder till utflyttning på grund av total överhettning. Och med tanke på rapporter som med jämna mellanrum publiceras har vi även i Visby en överhettad bostadsmarknad.
Den gotländska landsbygden kan erbjuda attraktiva boendemiljöer för nybyggare, men det förutsätter naturligtvis att den basala servicen fungerar. En sådan för den här målgruppen är kollektivtrafiken, vilken trots ständig debatt känns cementerad i gamla hjulspår.
Linjesträckningarna är i stort de samma år efter år, trots att boendemönstren ständigt förändras. Tidtabellen för vissa linjer är inte heller någon munter läsning, några trafikeras bara måndag till fredag.
Även bortglömda hållplatser måste ses över. Det är inte trafiksäkert för resenärer att i mörker på 90-vägar stå i vägkanten där bussfickor saknas och inte heller för bussarna att stanna ute i körfälten. En enkel variant som finns utmed många fastlandsvägar är bryggor utbyggda över vägdikena, vilka gör att passagerarna slipper stå precis på kantlinjen och vänta på bussen.
Med resandeundersökningar genom samrådsmöten i socknarna, säkra hållplatser, anpassad linjesträckning och tidtabeller kan Gotland få en kollektivtrafik anpassad till 2000-talet. Starta nu!