Reservhamn blir en livlina

MATS MENING GOTLÄNNINGEN2016-05-16 06:00
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.

Frågan om en fungerande reservhamn och alternativ förtöjningsplats till Visby för den viktiga färjetrafiken har diskuterats under många år.

Dock utan konkret resultat. Fler och fler meteorologiska studier och rapporter visar att vi i framtiden får vänja oss vid en blåsigare och mer snabbt växlande väderbild. Detta kommer att medföra fler inställda färjeturer, dels på grund av för hård sjö att köra i, dels beroende på vindriktningar som omöjliggör angöring av Visby hamn.

Vissa kraftiga vindar kan också äventyra säkerheten för förtöjda fartyg i Visby hamn.

Men det är inte bara vädret som kan komma att ställa till det. Ett utsläpp vid oljekajen, en brand i oljelagret eller ett fartygshaveri i hamninloppet kan stänga hamnen under flera dygn. Och med en stängd hamn blir det snabbt problem för hela det gotländska samhället.

Affärer och företag är i dag nästan helt beroende av dagliga leveranser av varor, för någon större lagerhållning finns inte på Gotland.

Tidigare nämndes Kappelshamn som ett alternativ, men den hamnen är nu ute till försäljning och framtiden oklar. Då återstår Slite och med investeringar på runt 18 miljoner kronor för byggande av färjeklack och förtöjningsanordningar skulle det bli en fungerande reservhamn.

Därför är det dags att komma till skott och lösa frågan. För vem vill stå till svars den dagen Visby hamn inte fungerar och varorna börjar ta slut på affärshyllorna?