Sårbart läge utan reservhamn

MATS MENING GOTLÄNNINGEN2015-12-29 06:00
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.

En fråga som lever i skymundan av högriskprojektet ny kryssningskaj är den om alternativ förtöjningsplats för färjorna. Meteorologiska rapporter visar att vi i framtiden får blåsigare och mer snabbt växlande väder. Detta kommer vid vissa vindar medföra svårigheter att angöra Visby hamn och äventyra säkerheten för förtöjda fartyg.

Men inte bara vädret kan ställa till det. Ett utsläpp vid oljekajen eller ett fartygshaveri i hamninloppet stänger hamnen i flera dygn. Och då blir det snabbt problem för det gotländska samhällets varuleveranser.

Dags att fokusera på frågan om en fungerande reservhamn och Kappelshamn kunde bli en framtida reserv- och kryssningshamn. För kryssningsturismen ska ju gynna näringslivet även utanför Visby.

Att gamla hamnar omvandlas till attraktiva kontors- och bostadsområden är en trend.

Men en sak glöms bort: En levande hamn med handelssjöfart hela året är charmigare än en hamn som endast lever upp sommartid med fritidsbåtar.

Nu ser det dock ut att bli liv och rörelse i Visbys inre hamn genom Gotlandsbåtens planerade angöringsplats. Dock bara under några sommarveckor då det redan är full rulle i denna del av hamnen.

Och det blir liksom lite bakvänt när inre hamnområdet först byggts om för minskad biltrafik och fler gångstråk. Sedan startar en anpassning till mer biltrafik. Men det blir en levande hamn några veckor, fastän egentligen passar nog uttrycket kaotisk bättre.

MATS MENING