Region Gotland vill gärna framstå som en ekokommun (region) och ligga i framkant när det gäller folkhälsoarbete.
En bra tanke, men sedan gäller det att orka handla i den grå vardagen. Huvudbudskap är nämligen: Ställ om möjligt bilen och gå, cykla eller åk buss till jobbet.
Nu har inte alla dessa möjligheter på grund av bristande kollektivtrafik, oregelbundna arbetstider med mera. Men många kan samåka och på så vis dra sitt strå till stacken. Det handlar inte om att leva med tagelskjortan på, utan snarare att tänka efter och planera alla resor.
Har man cyklat till jobbet fyra dagar och det regnar den femte, går det att ta bilen med gott samvete. Men det finns ju också bra regnställ och en cykeltur i ett stilla sommarregn är ingen dum upplevelse det heller om cykelvägen upplevs som säker och trygg. Annars kan njutningen lätt förbytas till skräck.
När det gäller just säkra cykelvägar ligger Köpenhamn i framkant och cyklarna har hög status i trafiken. Hela 60 procent pendlar där till jobb eller skola med cykel!
Den danska huvudstaden satsar verkligen på cyklarna och sätter alltid dessa i första rummet vid trafikplaneringen. I Sverige är det ofta tvärtom i många städer – bilarna först i planeringen och lite tillspetsat, sedan får cyklarna det utrymme som blir över.
Visby har bra cykelvägar, men ännu återstår väldigt många farliga överfarter och korsningar.
Ge cykeln och folkhälsan en chans.