Vinstjakten går före moralen

MATS MENING GOTLÄNNINGEN2016-04-22 06:00
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.

Häromdagen rapporterade Gotlands Tidningar att polisen för första gången klampat en utländsk lastbil på Gotland.

Klampning innebär att polis eller tull får låsa fast ett fordon vid misstanke om exempelvis trafikbrott.

Inom transportbranschen har det länge varit problem med utländska lastbilar som genom urusla chaufförslöner och villkor konkurrerar illegalt med svenska åkerier. Illegalt därför att dessa bilar ofta bryter mot lagstiftningen. Denna anger nämligen att en utländsk lastbil som kommer med gods till Sverige får vara kvar här i högst sju dagar och under denna tid köra maximalt tre andra transporter inom landet.

Ett exempel: En bil med last från Tyskland till Borlänge kan efter lossning ta en transport till Halmstad. Därifrån körning till Kalmar och slutligen en sista transport till Helsingborg. Sedan ut ur Sverige.

Det är här som den illegala konkurrensen uppstår, eftersom många lastbilar stannar kvar under lång tid och kör kors och tvärs. Hur kan de svenska fraktköparna acceptera detta, när de samtidigt stoltserar med tjusiga certifieringar och rättvisemärkningar?

Har de heller inga betänkligheter över att de är bidrar till svenska åkerinäringens undergång? Ett åkeri som betalar avtalsenliga löner och följer lagar och bestämmelser som gäller för branschen kan aldrig konkurrera med de illegala utländska transportsäljarna. Förhoppningsvis får polisen resurser att utföra fler kontroller.