Ofta tror vi att det krävs storslagna arrangemang och investeringar för att locka besökande till Gotland. Men kanske är det egentligen det unika och oexploaterade som är framtidens koncept. Nu närmar sig jultiden och det får mig att tänka på ett bra exempel på ett enkelt arrangemang med stor dragningskraft. På Nordkalotten och runt Pajala är det polcirkeln, norrsken och polarkänsla som effektivt utnyttjas i marknadsföringen och lockar besökare från hela världen. Och så tomten, för Pajala började förra året konkurrera med finska Rovaniemi om tomtens hemvist.
Succé direkt med fem fullbokade charterplan från England till Pajala Airport under december. En liten flygplats med en stationsbyggnad i storleksklass med Visby busstation, men landningsbana för stora plan. De engelska turisterna flygs in för ett dagsbesök på åtta timmar! Åker hundsläde, skoter, träffar samer med renar och så tomten förstås i hans lilla stuga i skogen. Allt för 5 000 kronor per person.
Målet är att på längre sikt få charterturisterna att stanna lite längre tid. Ett otroligt smart arrangemang som inte kräver några större investeringar, men genererar välkomna inkomster för alla inblandade. För flygplatsen finns ju redan.