KOMMENTAR
Kommentar till Eva Bofrides ledare i GT 2020-09-24.
Jag har alltid förespråkat att man ska säga som det är och kalla en spade för en spade. När vi nu ser Gotlands placering i Svenskt Näringslivs årliga rankning där vi hamnar på plats 263 känner jag en stor besvikelse. Som chef för en av de organisationer som dagligen möter många företag och företagare och som, Eva Bofride mycket riktigt påpekar, sedan mer än 15 år arbetat med förbättringsåtgärder för att utveckla och stärka relationen med öns företag och företagare kan jag och vi inte på något sätt känna oss nöjda.
Ekvationen är ganska enkel. Livskraftiga företag som verkar och vill etablera sig på ön behöver arbetskraft. Arbetskraft som bor och lever och betalar skatt på Gotland ger skatteintäkter till våra offentliga verksamheter som vård, skola och omsorg.
Offentliga verksamheter som ständigt behöver mer resurser för att kunna utföra sina uppdrag och utvecklas. Därför behöver vi i våra verksamheter se till att dessa livskraftiga företag vill och kan utvecklas med medarbetare som bor och lever på Gotland.
Det som sticker ut negativt i årets rankning är framför allt vårt arbete med upphandlingar och hur gotländska företag kan vara med och ta del av de cirka 3 miljarder kronor i upphandlingsvärde som vi i Region Gotland varje år köper tjänster för. Här driver vi sedan drygt ett år, under vår nya upphandlingschef Nanna Sörling, ett utvecklingsarbete där vi nu i skrivande stund rekryterar fyra nya medarbetare för att stärka den verksamheten.
Jag är givetvis bekymrad över att vi inte ser en tillräckligt bra utveckling i förhållande till andra kommuner, men jag hade varit ännu mer bekymrad om vi inget gjorde. Den plan som Eva Bofride refererar till och som blev resultatet av arbetet 2016 ligger som en av flera delar till grund för det arbete vi gör i dag och framåt.
Vi arbetar också sedan drygt två år med ungefär 100 medarbetare och chefer som direkt i sina roller möter företag och företagare och som påverkar klimatet. Tillsammans med dessa och med näringslivets organisationer har vi bland annat arbetat fram fem bemötandeprinciper som håller på att implementeras.
Redan innan pandemin satte fart i mitten av mars hade vi tillsammans med näringslivets organisationer i den så kallade näringslivsberedningen identifierat några få men viktiga utvecklingsområden där upphandlingsområdet är ett. Detta arbete kommer att fortsätta och vi kommer att jobba nära näringslivsorganisationerna och även fortsatt ha regelbundna besök och dialoger med öns företagare.
Att förbättra klimatet för öns företag är ett omfattande kulturförändringsarbete som inkluderar många olika aktörer och som därför också tar tid. I detta spelar både Region Gotlands tjänstepersoner och förtroendevalda en mycket viktig roll. Vi kommer att fortsätta vårt förbättringsarbete så att fler vill driva och utveckla företag på Gotland – så att vi därigenom kan utveckla vår gemensamma välfärd.