Älska bilen men hata bensinen
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.
Nu sa Mona Sahlin att socialdemokraterna själva driver Oljekommissionens arbete vidare i samarbete med näringslivet och facken. Och Mona Sahlin vill använda en beprövad metod för att skynda på omställningen av energin, nämligen metoden med gröna certifikat. Den har hittills givit en ökning av mängden miljövänlig el, som motsvarar den hushållsel som krävs till en miljon villor under ett helt år.
De gröna certifikaten handlar om att ge en grupparbetsuppgift till marknaden. De ska leverera en viss mängd förnyelsebar energi varje år. Då får de certifikaten av staten. Dessa kan de sälja till dem som inte lyckas uppfylla målen. Detta gör att det lönar sig att sälja allt mer miljövänlig el och att det blir dyrare att inte sälja miljövänlig el. De företag som är miljövänligast tjänar mest. Systemet bygger på grundtanken att marknaden är en usel herre, men en god tjänare. Mona Sahlin vill använda politiska beslut för att nå mål. Men hon använder gärna marknadens drivkrafter för att få miljövänligare energi.
Sedan 2003 har de funnits gröna certifikat för elen. Nu vill Mona Sahlin gå vidare till transportsektorn och för att främja en effektivare energianvändning. De stora klimatförstörarna är transportsektorn, bilar, lastbilar, bussar, flyg och snabbfärjor. Genom att även inom denna sektor införa gröna certifikat påskyndar man införandet av mer etanol och RME i bensin och diesel. Genom detta ökar trycket på biltillverkarna att utveckla bilar som går bättre på miljövänligt bränsle. Annars kommer oljebolagen få betala allt större summor för certifikaten. Även här blir det mer lönsamt att sälja miljövänligare bränslen.
Mona Sahlin var noga med att betona att detta inte är ett angrepp på bilen. Vi ska kunna älska bilen men hata bensinen, sa hon med sitt eget uttryckssätt. För att vi ska kunna fortsätta älska och använda bilen måste den få bränslen som inte förstör miljön.
Mona Sahlin och socialdemokratin vill använda politiken för att införa bland annat gröna certifikat på fler områden. Marknaden ensam klarar inte miljön. Det krävs politiska beslut för att införa certifikat, som gör det lönsammare för näringslivet att använda miljövänlig el, miljövänliga bränslen i våra fordon och får fart på energieffektiviseringen.