Ännu många frågetecken om Saab

Politik2010-02-11 04:00
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.
Så har då min barndoms bilmärke räddats. Vill man hoppas, för det tycks ju vara något mer än ett halmstrå. Holländska Spyker Cars köper loss Saab från GM och kommer därmed närmre sin hembygd.
Det är sannerligen inte lätt att stå stark på den väldiga bilmarknaden som just nu har en överproduktion sett i ett världsperspektiv. Värre lär det bli när Kina och Indien satsar än mer på egen tillverkning. Samtidigt kommer fler och fler att kunna inneha en bil, i just Kina och Indien och i många utvecklingsländer med förbättrad ekonomi. Det borde öka möjligheterna för svenska bilmärken som nu tar hjälp av utländska ägare.

Säkerhet och miljö
I fallet Saab gäller det nog att nischa sig som "small is beautiful". Att sticka ut i det oändliga bilhavet som en vacker liten söderhavsö. Bli ett bilmärke som överträffar kundernas förväntningar. Då handlar det om säkerhet och miljö, inte minst.
Bilismen står ju för stora olycksrisker med högt dödstal och förstärker klimatproblemen som nu kommit i fokus. Här måste stöten sättas in. Det lilla bilmärket med de stora fördelarna i form av hög säkerhet och stort miljömedvetande.
Kopplingen till Spyker är inte helt fel om man ser till Saab:s ärorika förflutna i bilsportsammanhang. Minns "Carlsson på taket"! Ärorik är också den kreativa svenska ingenjörskonsten som manifesterats under 1900-talet med bland annat två bilmärken av hög kvalitet.
Detta lilla land, det enda i Norden, som framgångsrikt slagit sig in på bilmarknaden och blivit kvar tills utländska ägare misslyckats med ta hand dessa förnämliga produkter. Stolt svensk teknik och framåtanda har okänsligt blivit en handelsvara i de stora bilkoncernerna. En del av den svenska identiteten har fått sig en rejäl törn.

Jobbigt för Trollhättan
Volvo och Saab blir aldrig desamma om de skall pressas in i en okänslig stordrift. Därför borde de svenska bilmärkena tillåtas vara "små och vackra" för att kunna hävda sig. Men då krävs starka och stabila finansiärer med visioner och ärliga ambitioner. Möjligen har Spyker mera känsla för det lilla med den stora kvalitén.
De anställda i Trollhättan har kastats mellan hopp och förtvivlan under lång tid. Säkert har Trollhättans befolkning och dess politiker sovit oroligt. Tala om mardrömmar. Människors oro och reaktioner har vi fått ta del av i mängd genom media. Vi har lidit med dem och gläds nu och hoppas med dem. Det blev så tydligt och nära när en av de anställda i en tv-intervju nyligen svarade på frågan om hur han skulle fira efter Spykers inträde på arenan.

Många frågetecken kvar
"Det får väl bli en semla till kaffet", var det sköna och äkta svaret. Jag blev alldeles varm inombords. Den kommentaren sade så mycket. Dessutom, oj så långt från näringslivets konstruerade bonusar.
Men det finns frågetecken kvar. Finansieringen tycks ännu oklar i praktiken. Finansiärerna bakom Spyker tycks också bidra till frågetecknen. Regeringen har fortsatt ett stort ansvar för att rädda jobb, svensk ingenjörskonst och svensk identitet.