Är baddräkter diskriminerande?

Politik2007-04-16 06:00
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.
Sommarkläder för söta flickor och tuffa pojkar. Usch! Ett solarium som använder sig av lättklädda kvinnor i reklamen. Fy! Marknadsföring av det här slaget är schabloniserande och ger uttryck för förlegade könsroller.
Åtminstone om man får tro Näringslivets Etiska Råd mot Könsdiskriminerande reklam (ERK). Rådet, som är sammansatt av representanter från annons- och mediebranschen, har valt att tillsammans med en handfull andra reklaminslag fälla de ovan nämnda exemplen på marknadsföring.
Visserligen kan man hålla med ERK om att den datorannons som visar en bikiniklädd kvinna liggande på en kofäll i en skidlift - ett annat exempel på en fällning - uppvisar ett svagt samband mellan marknadsföring och produkt. Vilket väl mest borde vara ett problem för datorförsäljaren. Framför allt låter det inte som tidernas bästa reklamannons. Men om reklambranschen själv vill lägga energi på att uppröras över detta är det förstås upp till dem. Och den skrupelfria företagare som till äventyrs väljer att strunta i ERK:s rekommendationer kan ju göra det.

Rent löjligt blir det däremot när ERK kritiserar en kurs om mat för småbarn för att den vänder sig till nyblivna mammor eftersom det konserverar gamla könsroller. Alldeles oavsett om ERK gillar det eller inte är det oftast mammor som är hemma med spädbarn den första tiden. Vilket hör och häpna ofta beror på att de brukar amma barnen. Vad ska ERK göra åt det?
Ett annat exempel är ett skivbolag som kritiseras för att ett omslag till en skiva de producerat anses sexistiskt. Kanske borde man i konsekvensens namn också klandra auktionsfirmor som i sina kataloger trycker foton på Zornmålningar med nakna dalkullor?
Framför allt är ERK:s synpunkter ett tecken på hur märklig debatten i Sverige har blivit. Begreppet diskriminering används dagligen för så pass triviala saker att det knappast längre är verkningsfullt när det verkligen skulle behövas. Och allt som på minsta lilla sätt är relaterat till traditionella könsroller ska förkastas.

Kanske får vi snart se liknande "etiska råd" inom andra områden. Varför nöja sig med att rensa bort könsrollerna i reklamen? Själva produkterna torde väl vara minst lika schabloniserande. Tjejtaxa och olika priser hos frisören är redan förbjudet. I det perspektivet är det konstigt att dam- och herravdelningarna i klädesaffären ännu lämnats i fred.