Är nämndemännen i takt med tiden?

Politik2014-07-31 04:30
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.

”I takt med tiden” är titeln på Kjell Östbergs biografi över Olof Palme. Den titeln kan man knappast sätta på Gotlands Allehandas ledare den 26 juli, om nämndemän i Sveriges domstolar. Ledaren som sådan är ett angrepp på vårt, mycket gamla, system med nämndemän, det vill säga ledamöter av domstolen som inte är juristdomare. Det är uppenbart att ledarskribenten egentligen vill avskaffa hela systemet och i vilket fall anser han att inslaget av lekmän i domstolarna är en risk för rättssäkerheten.

Enligt ledaren är det stora problemet idag att nämndemännen väljs av kommunernas och landstingens högsta organ, fullmäktige, på förslag av de politiska partier som ingår i fullmäktige. Utgångspunkten för ledaren är att en nämndeman har stängts av från tjänstgöring i Göteborgs tingsrätt efter klart diskriminerande uttalanden. Denne omdömeslöse nämndeman tas i ledaren som intäkt för att helt underkänna dagens system.

Om ledarskribenten hade varit i takt med tiden hade han känt till att riksdagen innan sommaruppehållet har behandlat en proposition om nämndemannauppdraget – stärkt förtroende och högre krav. Propositionen har godkänts av riksdagen i stor enighet. Till skillnad från GA ansåg regeringen och riksdagen att nämndemännen som allmänhetens representanter genom att utöva insyn i den dömande verksamheten bidrar till att upprätthålla allmänhetens förtroende för domstolarna. GA anser att Domstolsverket ska göras ansvarigt för att hitta lämpliga nämndemän. Regeringen och riksdagen anser å sin sida inte att det finns behov av att ge domstolarna ytterligare ansvar för prövning eller kontroll av nämndemännens lämplighet utan anser att dagens system är ändamålsenligt.

Uppdraget som nämndeman är ett statligt förtroendeuppdrag som fullgörs i domstolarna. Till uppdraget är inte knutet några uppgifter av politisk natur. Trots detta förekommer synpunkter som de i GA-ledaren. Därför har riksdagen nu beslutat att vidta åtgärder som tydliggör att det inte är ett politiskt uppdrag. En sådan åtgärd är att helt separera rekryteringen av tidpunkten för val av nämndemän från tidpunkten för ordinarie val till kommun- och landstingsfullmäktige. För att tydliggöra nämndemannauppdragets särställning kommer val av nämndemän att separeras från alla de andra val fullmäktige gör inför en ny mandatperiod. Även andra förändringar kommer att ske som exempelvis obligatorisk utbildning av nyvalda nämndemän och repititionsutbildning för omvalda.

Om GA-ledaren hade varit i takt med tiden hade skribenten dessutom vetat att i tingsrätt består rätten av en juristdomare och tre nämndemän.