Trafikverkets och ledaren för färjeupphandlingen Christer Agerbacks argument är som klippta och skurna ur ett Grönköpings Weckoblad från tidernas gryning.
"Upphandlingen af persontrafik mellan Hemse och Burgsvik skall upphandlas för de närmaste 15 åren. Men eftersom det endast är herr direktör Knusberg i Vall som för dagen innehar ett par komfortabla omnibusar, så anser sig Trafikverket vara skyldig att sänka kraven på hastighet. Och förordar därför en trafik medelst häst och vagn. Och tillfredsställer därmed kravet på fri konkurrens. Erforderligt antal dragare och vagnar torde finnas att tillgå på fastlandet. Beskedet hälsas med glädje av herr Pigglund i Fide som därmed kan förvänta sig fler hyresgäster på sin camping och därmed större intäkter från sin uthyrning av 2-manstält. Herr A:s beslut delas även av det minsta lokala nyhetsbladets ledarskribent som länge betraktat den nuvarande busstrafikentreprenören Knusberg & son som varande boven i dramat som tjänar för mycket pengar på sina två fordon ".
I dagsläget är det enbart beklagligt att behöva konstatera att representanter för den lokala turistbranschen i eget ekonomiskt intresse stämmer in i kören som rekommenderar längre restider för att som man säger "säkra öns överlevnad".
Den totala enigheten som i denna fråga kännetecknade det senast fullmäktigesammanträdet visar om något att det stora flertalet av öns innevånare och skattebetalare inte avser att backa in med 22 knop i framtiden.
Det uttalandet var väl det bästa som hänt i den församlingen på länge. Om inte beslutsfattarna i Rosenbad förstår den passningen är det allvarliga avbrott i förbindelserna.
Blir det så att Trafikverkets låga krav står sig är det stor risk att vi kommer att få lyssna till ett långsamt ostämt piano av modell Nordström & Thulin. Exekverat av en usel pianist som det behövs en filippinsk parlör för att förstå vad han sjunger. Vi har hört den sången förr - och betackar oss för en repris.