Eva Bofride tar upp lite av mina synpunkter i sin lördagsledare och på något sätt har jag nog varit otydlig och vill förklara mig.
1. Jag är helt övertygad om att vi kommer ha oljebaserat bränsle på det flesta av våra färjor under en lång tid framöver. Om cirka 9 månader ska en operatör berätta vilka båtar de tänker köra med om 14 år. Kan bli både svårt och dyrt att redan nu lova nya bränslelösningar som inte är 100 procent klara. Risken att man satsar på klassisk beprövad teknik är stor.
2. Eva tror att vi byggt bort några campingplatser och därför tappar campingen gästnätter. Ingen av öns campingar har varit fulla i sommar för tält eller husvagnar. Utan nya boenden så skulle flera anläggningar varit tvungna att lägga ner. Tältcampingen på Snäck har tappat 70 procent på fem år.
3. Är övertygad om att även Catharina Elmsäter Svärd vill hålla ner kostnaderna på Gotlandstrafiken som alla vi andra. Min bild är att hon är beredd att satsa ett bestämt belopp om cirka 4-5 miljarder under en tioårsperiod på kommunikationerna till Gotland och det är det upp till oss att våga tänka nytt eller köra vidare i gamla hjulspår.
4. Jag har inte fått några löften av infrastrukturministern eller hennes team trots att jag träffat dem flera gånger. Men jag är helt övertygad om att de skulle vilja ha en motpart med mandat att diskutera nya spännande lösningar. Vi har haft en tjänsteman som bara kunnat upprepa samma fart, samma fartyg, samma hamnar och samma tidtabell som man kom fram till på 90-talet. Det blir då omöjligt att gemensamt hitta nya lösningar för upphandlingen.
Om hon inte får några extra pengar i budgeten så tvingar vi dem att göra ett nytt regelverk utan att vi kan påverka för vi har bara ett spår och inga andra mandat.
5. Jag efterlyser nya kreativa lösningar som skulle ge ön framtidstro där det finns utrymme för båtar som går både fortare och långsammare. Eventuellt i kombination med flyg och nya hamnar. Jag tror att man kan optimera och samverka så att vi får ett nytt upplägg som är mer anpassat till 2020 än dagens modell.
Att tänka nytt och rätt är alltid svårt. Just det där med med 100 procent rätt är väldigt svårt för att inget är någonsin 100 procent rätt i sådana sammanhang.
Det innebär att det alltid finns belackare som kan slå ner på den som försöker förändra. Jag tror att man måste tänka brett och inte låsa sig efter ett spår som de gotländska ståndpunkterna kräver.
Ska vi få en effektivare båttrafik till Gotland så måste alla möjligheter vara öppna. I dag är staten, regionen, näringen och rederier parter som inte har något forum eller mandat att diskutera förändringar.
Om det inte blir mer pengar så borde alla parter försöka diskutera vad som skulle vara näst bäst. Gör man inte detta utan vill ha allt som i dag så får näringen dra konsekvenserna av detta och anpassa sig än mer.
Vi är ett antal företagare med affärsidéer som inte tål dessa höga båtpriser. Vi behöver långsiktiga spelregler som vi kan förhålla oss till. Eller bli en del av den förändring som krävs likt Gotlandsflyg!