Att tänka utanför boxen
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.
Det är ett öppet och fritänkande förslag, med utgångspunkt och fokus på turismen.
För dem som "alltid" varit insatta och verksamma i en verksamhet är det svårt med ett helt öppet angreppssätt. Helt enkelt för att man har för stor detaljkunskap om hur det faktiskt fungerar i praktiken och i vardagen.
Jag hoppas att Pigges vision blir en utlösande faktor för en bred diskussion där fler tar plats och där fler behov än turismens tas med i helheten.
Gotlandstrafiken är ju först och främst gotlänningarnas landsväg, det är gotlänningarnas och företagarnas behov som ska utgöra grunden.
Det finns många delar i visionen och jag undrar om det är så enkelt att vi får en påse med 440 miljoner per år som vi kan använda till lite vad vi vill. Investeringar i vägar, marknadsföring, subventioner till elbilar och uppställning av husvagnar. Men som sagt, det finns ingen anledning att fastna i detaljer redan från början.
Att ha två hamnar även på Gotland är en spännande tanke. En utbyggnad av Kappelshamn skapar kortare resväg till sjöss och frigör även utrymme i Visby för kryssningstrafiken.
Nu känns det angeläget att det inte blir två separata spår i formandet av hur det gotländska ansvaret för gotlandstrafiken kan se ut. Det formella spåret som hittills körs i en mycket begränsad grupp utan insyn från allmänheten, och "frispåret" där enskilda aktörer spånar fritt utifrån sina egna förutsättningar och behov.
Det är också viktigt att det är kommunen/regionen som är den sammanhållande länken och den som sätter agendan. Något annat är inte heller formellt möjligt.
Däremot behövs det en spretig, fri, yvig och nytänkande debatt om hur den framtida gotlandstrafiken ska se ut.
Och den har nyss börjat.