Nu är dialogmötena om den eventuella skolorganisationsförändringen igång. Som skolpolitiker är det mycket tankar nu. Som politiker måste vi förhålla oss till den omvärld vi lever i - såklart.
Vi företräder allmänheten och har på demokratiskt vis blivit valda att tillsammans leda verksamheter som gäller alla. Verksamheter som verkligen har stor betydelse i liv och vardag för de flesta.
Samtidigt har vi också att hela tiden förhålla oss till uppdraget. För oss i BUN är det uppdraget kring skola med den nya skollagen, förordningar och läroplaner som ramar in vårt uppdrag.
Varje skolform vara likvärdig
Vi i BUN har det yttersta ansvaret för att ALLA barn, oberoende av kön, geografisk hemvist samt sociala och ekonomiska förhållanden, ska ha lika tillgång till utbildning. Utbildningen ska inom varje skolform vara likvärdig varhelst den ordnas i landet.
Det är också reglerat i lagen att vi är skyldiga att använda lärare, förskollärare och fritidspedagoger som har en utbildning som är avsedd för den undervisning de ska bedriva. Att förhålla sig till detta räcker inte - detta är vad vi har att se till och att utföra.
Vi granskas av Skolinspektionen och vi är ytterst ansvariga. Det ställer krav och gör att vi inte alltid kan ta hänsyn till vår inre längtan eller våra personliga åsikter kring vad som är en bra skolmiljö. Ofta går det hand i hand tack och lov, men långt ifrån alltid. Vidare har vi politiker i Region Gotland ett ansvar att förvalta den ekonomi vi har. Vi måste ha en budget i balans.
Som den radiolyssnare jag är, har jag haft stor glädje av att lyssna på P1’s serie kring skolan. Många program såsom vetenskapsradion, Tendens, Barnen, Kaliber, Människor och tro och Vetandets värld har handlat om skolan i Sverige.
Här har diskuterats allt ifrån kvalitet i skolan, IT som verktyg för lärande, vad som faktiskt bidrar till lärande, kravet på likvärdighet, nya skollagen, lärarlegitimation, skolan och barn med diagnoser, medbestämmande och inflytande, resultatorienteringen som får allt mer utrymme, skolmat, forskning kring undervisning.
Oro kring livet i byn
Ett av programmen handlade om byskolornas vara eller icke vara. Här handlar det om byn Södra Bredåker utanför Boden. Oro kring livet i byn, kring eventuell avflyttning eller lång tid i buss diskuteras.
Många berättar hur de älskar sin skola, det lilla formatet och möjligheten då att se alla. Samtidigt ser vi över hela landet svårigheten kring att behålla små enheter på landsbygden, framförallt utifrån svårigheten att leva upp till de tuffare kvalitetskrav som i och med nya skollagen ställs på alla skolor, inom rimlig ekonomisk ram. Lärarlegitimationen och ökade krav på behörig personal i alla led gör det också svårare.
Granska och se möjligheter
Rektorerna är satta att leda skolan. De har kompetens och insikt och tänker på ekonomi, organisation och möjlighet till bibehållen verksamhet och kvalitet.
Samtidigt måste vi vända på alla stenar, lyssna och lära av andra med goda exempel, fundera kring möjligheter och kanske nya grepp inom skolan. Kan vi bli effektivare?
Hur gör andra som leder små skolor och hur ser de på sina möjligheter framåt? Vi måste se över hela organisationen, hela verksamheten och tillsammans våga se nytt. Gör vi det som är bäst och mest effektivt för de medel vi har? Om inte - hur ska vi göra?
För alla som är intresserade så rekommenderar jag starkt att lyssna och ta del av det som idag sägs kring den svenska skolan.
Som de flesta som är fritidspolitiker tar jag uppdraget mycket seriöst och samlar på olika vis information, idéer, tankar, fakta och forskning kring skolfrågor och även annat såklart.
Skolfrågor är så oerhört viktiga och vi alla engageras och kan tycka saker dessutom - vi har alla varit en del av den och vi har erfarenhet och kunskap därifrån och det skapar engagemang. Det är bra!