Avstår - just nu

Politik2006-03-04 06:00
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.
Då kom beskedet som många tänkt men ingen egentligen vågat kasta fram som ett seriöst alternativ. Rederi AB Gotland avstår från att lämna anbud på Gotlandstrafiken inför nästa avtalsperiod 2009-2014.
I ett pressmeddelande säger bolaget VD Jan-Eric Rosengren att:
- Vi vill mer än gärna fortsätta att utveckla Gotlandstrafiken och dess stora betydelse för hela Gotland, men det måste i så fall ske på rimliga villkor.
- Med de förutsättningar som anges i upphandlingen anser vi att det dessvärre inte är möjligt att erbjuda ett upplägg för fortsatt utveckling av Gotlandstrafiken. Så långt Jan-Eric Rosengren.

I pressmeddelandet framgår att man från Rederi AB Gotland anser att de krav som ställs på en anbudsgivare inte är fördelaktiga för den som får uppdraget. Det finns en rad ekonomiska förbehåll som man inte anser vara rimliga och även upplägget på den framtida trafiken anser man inte främja utvecklingen.
Och som ett sista argument slår man fast att det inte går att bortse från det faktum att Destination Gotland och Rikstrafiken befinner sig i tvist.
Spontant förvånar inte rederiets beslut att dra sig ur. Vad man än säger från såväl rederiet sida som från Rikstrafikens så påverkar givetvis de juridiska tvisterna förhållandet mellan de båda storheterna.
Att Rikstrafikens polisanmälan resulterade i att polisen grep Destination Gotlands VD kan knappast ha ökat förståelsen eller sympatin mellan uppdragsgivaren och verkställaren. Givetvis finns det en spänning och ett missförtroende mellan rederiet och statens företrädare. Märkligt vore det annars.

Med de färjor och den komfort Destination Gotland erbjuder resenärerna borde rederiet ha varit en av favoriterna inför den nya upphandlingen. Om nu Rikstrafiken ser på detta. Det finns i dagsläget inte många andra rederier som klarar trafiken på samma överfartstider med jämförbar komfort.
Det finns säkert andra som kan gå in och ta över trafiken. Men med Destination Gotland borta ökar risken att Rikstrafiken väljer ett rederi med både sämre och långsammare båtar. Allt för att spara pengar och hålla ihop budgeten.
För tillfället är Destinationen ute ur bilden. Men vi vet inte hur många andra rederier som kommit fram till samma slutsatser som Rederi AB Gotland.
Det kanske inte finns någon anbudsgivare. Det får vi veta på måndag. Och då måste villkoren ändras. Sista ordet lär inte vara sagt.