Avtal är till för att hållas
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.
Rikstrafiken lämnade då över ärendet till en högre jurist som gjorde en rättsutredningen. Rättsutredningen visar att det finns anledning att anmäla Destination Gotland till Ekobrottsmyndigheten.
Staffan Widlert, generaldirektör på Rikstrafiken säger att utredningen visar att "rederiet brutit mot avtalet på ett sätt som kan vara brottsligt och därigenom på felaktiga grunder tillägnat sig ekonomisk vinning".
Det är allvarligt att ärendet måste överlämnas till Ekobrottsmyndigheten, då rör det sig inte om små skillnader i tolkningen av avtalet mellan Rikstrafiken och Destination Gotland. Om det visar sig att Destination Gotland har använt färjetrafiken från och till Gotland för att tillskansa sig stora summor pengar är det ytterst allvarligt. Trovärdigheten för Gotlandstrafiken ifrågasätts.
Naturligtvis är det illa för Destination Gotland inför kommande upphandling av Gotlandstrafiken. Destination Gotland har varit i blåsväder förr. Det har handlat om både mutor och sjösäkerhet. Destination Gotland borde se anmälan som en väckarklocka och nu se till att man följer avtalet och inte ägnar sig åt någon tvivelaktig verksamhet under resterande tid av avtalet.
En av de saker som Destination Gotland brutit mot i avtalet med Gotlandstrafiken är miljöutsläppen. Medan vi andra bekymrar oss för Östersjöns framtid, är arga över algblomningen och funderar på vad vi kan göra så släpper Destination Gotlands färjor ut mer kväveoxider än vad de får. Det är tydligen tekniska problem med katalysatoranläggningarna som skapat problemet.
Destination Gotlands vd Sten-Christer Forsberg tycker dock inte att det är särskilt viktigt att följa miljökraven i avtalet. I GT i torsdags redovisades det skriftliga bemötande som Forsberg kommit med till kritiken. Han menade att fartygen varit i full trafik och att staten inte lidit någon ekonomisk skada. Men, hallå! Det handlar om vår miljö och ett avtal är ett avtal.
Destination Gotlands agerande är skamligt, det är bra att det nu blir en utredning som tar reda på om Destination Gotland också handlat brottsligt.
När Rikstrafiken ska upphandla den framtida trafiken till och från Gotland måste de se till att skriva avtal som det inte går att tolka på olika sätt och försöka gå runt.
Gotlandstrafiken är den allra viktigaste frågan för oss gotlänningar, det måste vara tydligt vad som gäller och hur det ska vara. Destination Gotlands arrogans och fel är dock inget argument för långsamtgående färjor.