Det är inte utan att det bakom besvikelsen anas en viss lättnad hos personerna bakom Gotlandsbåten AB när årets trafik ställts in.
Kanske var det här det bästa som nu kunde hända - utom för de som satsat pengar på affären. Nyetablerade verksamheter är lika känsliga för barnsjukdomar som nybörjare på dagis och det kan aldrig vara optimalt att starta mitt i högsäsongen.
Ovan, om än aldrig så duktig, personal, oprövade rutiner och trafikkaos på hamnen kombinerat med stort resandetryck kunde ha gjort större skada för varumärket Gotland än ett års trafikförsening.
Nu finns det i alla fall rimlig tid att ordna trafiksituationen på hamnen på ett sätt som inte verkar förutbestämt att skapa irritation. I det arbetet krävs god vilja från både Region Gotland och den statligt upphandlade trafikoperatören Destination Gotland. Hur det lyckas återstår att se.
Spännande kan det också bli med de planer för annan verksamhet runt Gotlandsbåten som antyddes i går. Allt som kan ge pengar i kassan är naturligtvis mer än välkommet för bolaget efter det som i praktiken kan komma att bli känt som turistsveriges dyraste marknadsundersökning.
Nu gäller det för Gotlandsbåten AB att lyckas med sin planerade nyemission, få hit fartyget, klara av att rekrytera ny personal och framförallt hålla engagemang och entusiasm uppe till nästa sommar.