Besked som inte kan accepteras
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.
Vi har anledning att kräva att den ansvarige träder fram och berättar varför samma besked kommer år efter år: ska åtgärdas nästa år?
Vi har nu hört detta så många gånger att det har etsats fast på trumhinnan. Men ingenting händer. En påtagligt handlingsförlamad datafunktion inom Gotlands kommun väljer i stället att pyssla med helt andra saker. Som hittills kostat åtskilliga skattepengar i onödan, och av allt att döma på grund av en beklaglig inkompetens på utförarsidan.
Nästa år - pyttsan - det borde ha varit åtgärdat redan under 2010! Förhållandet har varit välkänt sedan många år. Kommunen lär vara begåvad med en hittills helt anonym it-strateg som borde vara den som ska lämna besked.
Patientsäkerheten måste absolut utgöra prio ett. Övriga delar i en förvirrad återgång tillbaka till Windows XP på grund av den senaste kostsamma felsatsningen måste läggas i väntläge. Nu har vi anledning att förvänta oss någonting konstruktivt från den dataansvarige - vem det nu är. Är det inte dags att erkänna; vi klarar inte av det här. Och skyndsamt upphandla kunskap och hjälp för att få tummarna loss.
Den 11-åriga flickan och vi övriga som redan drabbats av följderna av detta datamisslyckande har väntat länge. Allt för länge.